Museoajoneuvo – mikä se on?


Vähintään 30 vuotta vanhat autot ja moottoripyörät y.m. voidaan – edellyttäen, että ne ovat hyväksyttävässä kunnossa – rekisteröidä museoajoneuvotarkastuksen jälkeen museo-ajoneuvoiksi. Vuonna 1977 valmistetut ajoneuvot ovat siis nyt uusimmat hyväksyttävät.



Mitä vaaditaan, jotta ajoneuvo hyväksyttäisiin?


Lyhyesti sanottuna ajoneuvon tulee olla ehyt, puhdas ja siisti, t.s kaikin puolin hyvin hoidettu. Ikä yksin ei riitä.


Ohjeita sinulle, joka olet tulossa museoajoneuvotarkastukseen


  1. Museoajoneuvotarkastajat toimivat Ajoneuvohallintokeskuksen antaman ohjeen 2416/208/22.8.2003 mukaisesti ja noudattavat päätöksen määräyksiä. He tarkastavat, että ajoneuvo on ulkomuodoltaan sellainen kuin se on alun perin ollut, arvioivat entistämislaadun sekä päättävät, voiko ajoneuvon hyväksyä museoajoneuvoksi.

  2. Museoajoneuvo on vähintään 30 vuotta vanha moottoriajoneuvo, joka on säilytetty sellaisessa kunnossa, että se vastaa alkuperäiskuntoa tai se on entisöity asianmukaisesti. Ikäraja nostettiin 30 vuoteen vuodenvaihteessa 2007/2008. Huomaa, että kysymyksessä on valmistusvuosi, ei käyttöönottovuosi tai vuosimalli! Lisäksi valmistusvuoden on pitänyt ”kulua loppuun”, t.s.

    Valmistusvuoden 1977 ajoneuvosta voi tulla museoajoneuvo vuonna 2008

    Valmistusvuoden 1978 ajoneuvosta voi tulla museoajoneuvo vuonna 2009

    Valmistusvuoden 1979 ajoneuvosta voi tulla museoajoneuvo vuonna 2010

    Valmistusvuoden 1980 ajoneuvosta voi tulla museoajoneuvo vuonna 2011 jne

    3. Museoajoneuvotarkastajat tietävät, mitkä poikkeukset alkuperäiskunnosta voi hyväksyä. Poikkeuksia ei saa olla monia, eivätkä ne saa olla silmiinpistäviä.

    4. Älä tuo puolivalmista ajoneuvoa tarkastukseen, älä myöskään ajoneuvoa, jossa tiedät olevan merkittäviä teknisiä puutteita tai näkyviä poikkeamia alku- peräiskunnosta.

    5. Puhdista ajoneuvo ulkoa, sisältä, alta sekä moottoritila ja poista turhat esineet, ennen kuin tulet tarkastukseen.

    6. Älä lähetä tarkastukseen henkilöä, joka ei tunne ajoneuvoa eikä sen taustaa.

    7. Ota tarkastukseen mukaan kaikki kirjallisuus, joka koskee ajoneuvoa (rekisteriote, jota nykyään kutsutaan rekisteröintitodistukseksi, ei missään nimessä riitä) sekä neljä värivalokuvaa arkistointia varten. Kuvat tulee ottaa viistoon edestä kuljettajan puolelta. Niiden tulee olla korkeatasoisia ja taustan tulee olla ajanmukainen. Tarkastuksen hinta on 70 € SA-HK:hon kuuluvalta, 140 € ei-jäseneltä.

    8. Älä tarkastuta ajoneuvoasi saadaksesi taloudellista hyötyä mahdollisen myynnin yhteydessä.

    9. Älä asenna uudenaikaisia osia ajoneuvoosi turhaan. Pyri ulkonäköön, joka muistuttaa alkuperäistä. Tämä koskee myös värivalintaa! Älä käytä nykyaikaisia sähkö-kytkentöjä. Vielä on suhteellisen helppoa löytää vanhaa juotettavaa tyyppiä. Mikäli sinun kuitenkin on pakko käyttää nykyaikaisia värillisiä sähköjohtoja, ne tulee naamioida esim. vanhanaikaisella eristysnauhalla.


Kun ajoneuvosi on rekisteröity museoajoneuvoksi, sinun tulee pitää seuraavat asiat mielessä:



Mitä minun on tehtävä, kun ajoneuvo on hyväksytty museoajoneuvoksi?


Varaa (tarvittaessa) aika katsastukseen ja mainitse, että kyseessä on museoajoneuvo. Muista myös mainita, haluatko museoajoneuvoihin tarkoitetut mustavalkoiset kilvet, mikäli ajoneuvossa ei ole omia kilpiä, jotka haluat pitää. (Vuodesta 1972 kilvissä on ollut pääasiassa valkoinen pohja). On myös mahdollista saada kyseisen ajoneuvon aikaisemmat kilvet edellyttäen, että ne ovat vapaat. Kilvet tilataan katsastuskonttorista ja ne ovat samanhintaiset kuin normaalit kilvet.

Tämän jälkeen hankit ajoneuvolle museoajoneuvovakuutuksen. Useimmat yhtiöt myöntävät kyseisiä vakuutuksia museoajoneuvolausuntoa vastaan. Mikäli yhtiösi ei hyväksy tätä, sinun tulee sopia vakuutuksen muuttamisesta heti katsastuksen jälkeen. Vakuutusasiat voi hoitaa myös katsastuskonttorissa.

Seuraavaksi on ajoneuvon katsastus ja silloin tarvitaan sekä vakuutustodistusta että museoajoneuvolausuntoa. Omistaja pitää itsellään alkuperäistodistuksen (jäykempää paperia) museoajoneuvotodistuksista, kun taas kopio, joka myös on varustettu valokuvin luovutetaan katsastuskonttoriin, josta se lähetetään edelleen Suomen Automobiili-Historialliseen Kerhoon. Toinen kopio arkistoidaan katsastuskonttoriin. Katsastaja merkitsee todistusten alimpaan osaan, että ajoneuvo on rekisteröity museoajoneuvoksi (tämän takia myös alkuperäistodistuksen on oltava mukana katsastuksessa). Samalla katsastaja merkitsee ajankohtaisen rekisterinumeron todistuksen vasempaan yläkulmaan. Todistuksen kääntösivulla on museoajoneuvon käyttöohjeet. Lue ne ja muista, että museoajoneuvo ei ole mikään käyttöajoneuvo. Mikäli jostain syystä myyt ajoneuvon, todistuksen on seurattava ajoneuvon mukana.