1. |
Museifordonsgranskarna verkar i enlighet med
Bilförvaltningscentralens direktiv 2416/208/22.8.2003 och
följer de bestämmelser som finns i beslutet. De granskar att
fordonet har det utseende som det ursprungligen haft,
granskar restaureringskvaliteten samt avgör om fordonet kan
godkännas som museifordon. |
2. |
Museifordonet är ett minst 30 år gammalt motorfordon som har
bevarats i sådant skick att det motsvarar originalskicket
eller har restaurerats sakligt. Åldersgränsen höjdes till 30
år vid årsskiftet 2007/2008. Observera att det är
tillverkningsåret som räknas, inte ibruktagningsåret eller
årsmodellen! Dessutom skall tillverkningsåret ”gå till
ända”.
Tillverkningsår 1977 kan bli museifordon tidigast år 2008
Tillverkningsår 1978 kan bli museifordon tidigast år 2009
Tillverkningsår 1979 kan bli museifordon tidigast år 2010
Tillverkningsår 1980 kan bli museifordon tidigast år 2011
o.s.v. |
3. |
Museifordonsgranskarna vet vilka undantag från
originalskicket som kan godkännas. Undantagen får ej vara
många ej heller iögonfallande. |
4. |
För
aldrig ett halvfärdigt fordon till granskning, ej heller ett
fordon som du vet har betydande tekniska brister eller
synliga avvikelser jämfört med originalutförandet. |
5. |
Rengör
fordonet utanpå, invändigt, under och i motorrummet samt
avlägsna onödiga föremål innan du kommer till granskning. |
6. |
Sänd
aldrig en person till granskningen som inte känner fordonet
och dess bakgrund. |
7. |
Ta med
till granskningen all litteratur som berör fordonet (det
räcker absolut inte med registerutdraget, numera kallat
registreringsbevis) samt fyra
färgfotografier för arkivering. Fotografierna bör vara tagna
snett framifrån på förarsidan. De bör vara av hög kvalitet
och skall visa fordonet mot en tidsenlig bakgrund. Kostnad
för granskning: 70€ för medlem i SA-HK/FA-HK, 140€ för icke
medlemmar. |
8. |
Låt
inte granska ditt fordon för att uppnå ekonomisk vinst vid
ev. försäljning. |
9. |
Montera inte moderna delar i onödan. Försök åstadkomma ett
utseende som påminner om originalutseendet. Detta gäller
även vid färgval! Använd inte moderna elkopplingar. Det är
ännu rätt enkelt att få tag i den gamla typen som skall
lödas. Om du blir tvungen att använda moderna färgade
elledningar bör dessa maskeras t.ex. med gammaldags
isolerband.. |
När ditt fordon har registrerats som museifordon bör du
hålla följande saker i minnet: |
- |
Fordonet får ej byggas om. |
- |
Museifordonsförsäkringen är avsedd för fordon vilka man kör
högst 30 dagar per år och enbart för nöjes- och
uppvisningskörning. Om du tänker köra mera - ta en vanlig
försäkring. MUSEIFORDONET ÄR INGET NYTTOFORDON! |
- |
Den
periodiska fordonsbesiktningen får ske på försommaren
oberoende av slutsiffra. Bilar av årsmodell 1959 och äldre
skall besiktigas vart fjärde år, 1960 eller nyare vartannat
år. |
- |
Man
får köra även på vintern. För museifordon fodras inga
vinterdäck, men kör försiktigt. |
- |
Kör
mycket försiktigt eftersom ditt fordon är unikt. Det hjälper
inte med en försäkring. |