Museifordon - Vad är det?

Bilar och motorcyklar som är 30 år gamla eller äldre kan om de är i godkännbart skick efter utförd museifordonsgranskning registreras som museifordon. Fordon som är tillverkade 1977 är alltså de nyaste fordon som kan godkännas.

Vad krävs för att bli godkänd?

Kort kan sägas att fordonet skall vara helt, rent och snyggt, dvs. i alla avseenden välvårdat. Enbart åldern räcker inte.

Direktiv till dej som skall komma till museifordonsgranskning

1.

Museifordonsgranskarna verkar i enlighet med Bilförvaltningscentralens direktiv 2416/208/22.8.2003 och följer de bestämmelser som finns i beslutet. De granskar att fordonet har det utseende som det ursprungligen haft, granskar restaureringskvaliteten samt avgör om fordonet kan godkännas som museifordon.

2.

Museifordonet är ett minst 30 år gammalt motorfordon som har bevarats i sådant skick att det motsvarar originalskicket eller har restaurerats sakligt. Åldersgränsen höjdes till 30 år vid årsskiftet 2007/2008. Observera att det är tillverkningsåret som räknas, inte ibruktagningsåret eller årsmodellen! Dessutom skall tillverkningsåret ”gå till ända”.

Tillverkningsår 1977 kan bli museifordon tidigast år 2008
Tillverkningsår 1978 kan bli museifordon tidigast år 2009
Tillverkningsår 1979 kan bli museifordon tidigast år 2010
Tillverkningsår 1980 kan bli museifordon tidigast år 2011 o.s.v.

3.

Museifordonsgranskarna vet vilka undantag från originalskicket som kan godkännas. Undantagen får ej vara många ej heller iögonfallande.

4.

För aldrig ett halvfärdigt fordon till granskning, ej heller ett fordon som du vet har betydande tekniska brister eller synliga avvikelser jämfört med originalutförandet.

5.

Rengör fordonet utanpå, invändigt, under och i motorrummet samt avlägsna onödiga föremål innan du kommer till granskning.

6.

Sänd aldrig en person till granskningen som inte känner fordonet och dess bakgrund.

7.

Ta med till granskningen all litteratur som berör fordonet (det räcker absolut inte med registerutdraget, numera kallat registreringsbevis) samt fyra färgfotografier för arkivering. Fotografierna bör vara tagna snett framifrån på förarsidan. De bör vara av hög kvalitet och skall visa fordonet mot en tidsenlig bakgrund. Kostnad för granskning: 70€ för medlem i SA-HK/FA-HK, 140€ för icke medlemmar.

8.

Låt inte granska ditt fordon för att uppnå ekonomisk vinst vid ev. försäljning.

9.

Montera inte moderna delar i onödan. Försök åstadkomma ett utseende som påminner om originalutseendet. Detta gäller även vid färgval! Använd inte moderna elkopplingar. Det är ännu rätt enkelt att få tag i den gamla typen som skall lödas. Om du blir tvungen att använda moderna färgade elledningar bör dessa maskeras t.ex. med gammaldags isolerband..

       När ditt fordon har registrerats som museifordon bör du hålla följande saker i minnet:

-

Fordonet får ej byggas om.

-

Museifordonsförsäkringen är avsedd för fordon vilka man kör högst 30 dagar per år och enbart för nöjes- och uppvisningskörning. Om du tänker köra mera - ta en vanlig försäkring. MUSEIFORDONET ÄR INGET NYTTOFORDON!

-

Den periodiska fordonsbesiktningen får ske på försommaren oberoende av slutsiffra. Bilar av årsmodell 1959 och äldre skall besiktigas vart fjärde år, 1960 eller nyare vartannat år.

-

Man får köra även på vintern. För museifordon fodras inga vinterdäck, men kör försiktigt.

-

Kör mycket försiktigt eftersom ditt fordon är unikt. Det hjälper inte med en försäkring.

Vad skall jag göra sedan fordonet har godkänts som museifordon?

Reservera (vid behov) tid till besiktning och nämn att det gäller ett museifordon. Kom också ihåg att nämna om du önskar ha de för museifordon avsedda svartvita skyltarna såvida fordonet inte har egna skyltar som du vill bibehålla.(Från 1972 har skyltarna huvudsakligen varit på vit botten). Det är också möjligt att få ifrågavarande fordons första eller tidigare antecknade registerskyltar, förutsatt att de är lediga. Skyltarna beställes vid besiktningskontoret och de har samma pris som normala skyltar.
Sedan skaffar du en museifordonsförsäkring för fordonet.
De flesta bolag beviljar ifrågavarande försäkringar mot uppvisande av museifordonsintyg. Ifall ditt bolag inte godkänner detta bör du komma överens om ändringar av försäkringen genast efter besiktningen. Försäkringsärenden kan också skötas på besiktningskontoret.
Härefter sker besiktning av fordonet
och då behövs både försäkringsintyget och museifordonsutlåtandet. Av museifordonsintygen behåller ägaren originalet (det styvare pappret) medan en kopia som också är försedd med fotografi ges till besiktningskontoret för vidarebefordran till Finlands Automobil-Historiska Klubb. Den andra kopian arkiveras i besiktningskontoret. Besiktaren noterar på intygens nedersta del att fordonet registrerats som museifordon (därför skall också originalintyget vara med vid besiktningen). Samtidigt noterar besiktaren det aktuella registernumret i övre vänstra hörnet av intyget. På baksidan av intyget finns regler för användning av museifordon. Läs dem och kom ihåg att ett museifordon inte är något bruksfordon. Ifall du av någon anledning säljer fordonet bör intyget följa med.