SAHK foorumi - kaikille vanhoista ajoneuvoista kiinnostuneille

Yleinen keskustelu => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: MikaJaakkola - 28.08.09 - klo:18:48

Otsikko: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: MikaJaakkola - 28.08.09 - klo:18:48
Tulipa tuossa mieleeni tärkeä asia, josta en kyllä juurikaan muista nähneeni montaakaan kirjoitusta.

Mitä SAHK on harrasteajoneuvo(museoajoneuvo) rintamalla saanut aikaiseksi?

Olisi kiva nähdä nettisivuilla vaikka joku "timeline" tms, josta näkisi, miten organisaatio on saanut vaikutettua suomalaiseen autoharrastukseen ja ennenkaikkea mitä se on saavuttanut jäsenilleen.

Nettisivuilta löytyi vain nämä:

1960 - jokavuotiset Retkeilyajot
1963 - SAHKin jäsenlehti
1978 - Museoajoneuvotarkastustoiminta

sitten muistan SAHKin vastustaneen käyttömaksua museoajoneuvoille joskus 90-luvun puolessa välissä?
ja korottaneen museoajoneuvojen ikää 30-vuoteen ?

Perinneajoneuvorekisteri ?

Onko SAHKilla (tai FHRA:lla tms) yleensä mitään suunnitelmaa "ei museoautojen" pitämisen helpottamiseksi? Eli ns. harrasteautoille.


Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: jallu - 28.08.09 - klo:20:46
Tervehdys!

Ensi hätään tulee mieleen museoajoneuvostatuksen hankkiminen. Ainakin kuorma-autoharrastajalle tämä on todella tärkeä seikka, sillä normaalit vakuutukset ja käyttövoimaverot tekisivät harrastuksesta ainakin minulle mahdotonta. Voi olla, että tarkoitit tuolla museoajoneuvotarkastustoiminnalla samaa, mutta sitäkään ei olisi ilman ma-statusta.

Peinneajoneuvorekisterin luomisessa SA-HK on mukana.

SA-HK on museoajoneuvojärjestö, joten jo määritelmänkin mukaan harrasteajoneuvot jäävät toisten järjestöjen tontille. Käsittääkseni SA-HK:lla ei ole mitään harrasteajoneuvoluokan luomista vastaan.


Jari Ala-Ilomäki
pj
Vetku
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: MikaJaakkola - 29.08.09 - klo:23:21
Kiitos viestistä Jari,

onko jollain muuta lisättävää?

Jotenkin hassua, että SA-HK olisi vain "museoautojärjestö", sillä ennen tuota vuotta 1978 ei kai museoajoneuvoja ollut ollenkaan? Vain harrasteautoja tai vanhoja autoja.

Olisi kiva tietää onko SA-HKilla tosiaan jotain muita "päämääriä" museoautojen tai "vanhojen ajoneuvojen" harrastamisen edistämiseksi vai onko jo kaikki tarvittava saavutettu?

ts. onko koko järjestön olemassa olosta hyötynä nykyään pelkkä jäsenlehti? Mitä nämä ihmiset SA-HK:n "johdossa" puuhaavat?

Joku fiksumpi voisi hieman valistaa meitä nuorempia? kiitos!
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: vanaja66 - 01.09.09 - klo:21:49
Kiitos viestistä Jari,

onko jollain muuta lisättävää?

Jotenkin hassua, että SA-HK olisi vain "museoautojärjestö", sillä ennen tuota vuotta 1978 ei kai museoajoneuvoja ollut ollenkaan? Vain harrasteautoja tai vanhoja autoja.

Olisi kiva tietää onko SA-HKilla tosiaan jotain muita "päämääriä" museoautojen tai "vanhojen ajoneuvojen" harrastamisen edistämiseksi vai onko jo kaikki tarvittava saavutettu?

ts. onko koko järjestön olemassa olosta hyötynä nykyään pelkkä jäsenlehti? Mitä nämä ihmiset SA-HK:n "johdossa" puuhaavat?

Joku fiksumpi voisi hieman valistaa meitä nuorempia? kiitos!

Pirskatin hyvä kysymys Mikalta,johon myös odotan joltain fiksummalta valistusta,vaan ei ole vielä kukaan sellaista kirjoittanut SA-HK:lta  ::) ::) 
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: koojii - 01.09.09 - klo:23:08
Taitaa junnata paikallaan nuo saavutukset joita ennen ajoi eteenpäin
klubin perustaja jäsenet...

Mitä muuten ihan oikeasti pitää sisällään tuo Perinneajoneuvorekisteri?
Harraste ajoneuvoluokka ja mitä kaikkea muuta huhua on liikkeellä?
Tuosta harrasteluokasta kuulin sen verran että kutsuin visiitille pari mr-tarkastajaa katsastamaan ajokkiani X ja he sanoivat että jos ei ole kiire museorekisteriin niin varrotaan jonkun aikaa josko uusi "luokka" menee läpi.
Tällä tarkoittivat sitä että on suuri sääli jos kaikki ajokit entisöidään niin siten
näistä poistuu nuo takavuosien kyläseppien korjailut kikka kolmosineen eli se
ajettu elämä.

Tuota ihmettelen edelleen että MIKSI sahki meni nostamaan mr-ikää
25vuodesta 30v ???  Eihän karhukaan pasko omaan pesään ;)...
Ajateltiinko siellä kenties että VAIN ajokit jotka ovat ajalta
kun isoisä lampun osti ja äite sen nuorena rikkoi ovat ainoastaan museovehkeitä?

Ostin muuten hetkeä ennen tuota ikämuutosta ajokin joka komeasti olisi
läpäissyt mr-tarkastuksen mutta kun sitten menivät suuressa viisaudessaan
nostamaan ikärajaa niin eipä tehnyt yhtään huonoa kun "raiskasin" tuon
edelleen uutuutta hohtavan laitteen ihan joksikin muuksi ;D...

Jos jollain on tietoa noista uudishankkeista ajoneuvoluokista niin mielellään
niistä kuultaisiin vai onko taas sellaista stasin aikasta hys hys menova ::)...
 
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: juhakai - 03.09.09 - klo:22:14
Hei!

Hyvä kysymys minunkin mielestäni Mikalta. Kovin tuntuu vaisulta responssi tähän kysymykseen virallisen järjestötahon tiimoilta. Itse koen, että SA-HK ry on liian iso laiva käänettäväksi. Aina niitä joku tankkeri karille karahtaa vuosittain, katkeaa, uppoaa ja lopulta saa armollisen levon valtameren syvyyksissä. meriarkeologit sitten vuosisatojen päästä tutkivat ja tekevät omia ainutlaatuisia löytöjään.

Innokkaat voimat -niin henkiset kuin fyysisetkin- kannattaa valjastaa pienempien laivojen ohjaamiseen ohi karikoiden kohti uusia paratiisisaaria. Monet alueeliset jäsenyhdistykset ovat niin toiminnan määrän kuin laadun suhteen ajaneet ohi SA-HK ry:n.

Harrastuksemme tulevaisuus on paikallisessa aktiivisessa toiminnassa. Paikallisessa verkottumisessa ja näkyvyydessä tiedotusvälineissä. Myös tuloksellinen kansainvälinen toiminta on jäänyt kunkin aluyhdistyksen kontolle.

Minusta oli aika erikoista, että yhtään pohjoismaista tai eurooppalaista delegaatiota ei esimerkiksi käynyt onnittelukäynnillä SA-HK ry:n 50 v. juhlissa. Eivätkö ne tienneet merkkipäivästä?

Minäkin odotan tuota saavutusten listaa. Jos sellaista ei löydy, niin kertokaa edes mitä yrititte saavuttaa siinä onnistumatta. Pelkkänä museoajoneuvojärjestönä SA-HK ry:llä ei ole tulevaisuutta. ""Jotta muut tarttis keksi."


Kuulolla ollaan - kuuleeko kukaan

Juha Kaitanen
Turku
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: vanaja66 - 04.09.09 - klo:23:09
Nimimerkki juhakain kysymys on ollut kutakuinkin vuorokauden nyt ilmassa,ja eipä ole siihen kukaan " ehtinyt " kiireiltään vastaamaan Sa-hk:sta.

Lainaten juhakaita niin  " Kuulolla ollaan-kuuleeko kukaan " niin myös jonkinlaista vastausta odotan myös!

Mikan kommentia lukiessani pistin merkille nuo vuodet jonka Sa-hk on saanut aikaiseksi jotain.Onko nyt niin että vuoden-78 jälkeen ei klubi ole mitään merkittävää saanut aikaiseksi mitä tulee vanhoihin autoihin? ? No toki tuo on mainittava että minkä nimimerkki Jallu kirjoitti että " että normaalit vakuutukset ja käyttövoimaverot tekisivät ainakin  minulle harrastuksesta mahdotonta " Tästä seikasta olen Jallun kanssa yhtämieltä sen tähden kun meillä on sama harrastuskohde,eli vanhat kuorma-autot ja niiden perinteiden vaaliminen koska kuorma-autojen ns.normaalit vakuutukset ja ym.käyttömaksut kävisivät kovasti lompakon päälle.Siitä kiitos hänelle että ainakin yrittää vastata kysymykseen jonka Mika " heittti " ilmaan !Ja siitä kiitos myös Sa-Hk:lle jos on saanut tuon säännöksen aikaiseksi ? ? Mutta eipä siitä tainnut tulla vastausta itse " ydin kysymykseen " mitä Mika ja yn.muutkin kysyvät ns.Sa-Hk:n nokkamiehiltä mitä esim.Sa-Hk tekee tuon nykyisin monen mobilistinkin ajatuksissa pyörivän asian suhteen joka on Perinneajoneuvoluokka ? ?.No juhakaita vielä lainaten niin " kuulolla ollaan-kuuleeko kukaan " Ja toivottavasti ei ole tuota nimimerkki koojiinkin mainitsemaa " hys hys menoa " Vai onko sitä todellakin Sa-Hk:ssa myös ? ? ?
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: juhakai - 07.09.09 - klo:16:39
Turusta vielä...

Ilmaan on viime vuosina heitetty erilaisia termejä koskien vanhoja tai harrasteajoneuvoja. Puhutaan museoajoneuvoista, harrasteajoneuvoista, entisöidyistä ajoneuvoista, konservoiduista ajoneuvoista ja viimeiksi puheeseen on tullut tuo perinneajoneuvo. Minusta tuntuuu, että kaikki eivät ole sisäistäneet termien syvempää merkitystä vaan niitä heitetään ilmaan koska ne kalskahtavat komeilta. Usein myös muualta lainatut termit antavat väärän mielikuvan harrastuksestamme, koska lainauksen myötä termien mukana seuraa meidän harrastukseemme sopimaton mielikuva niiden sisällöstä.

Omasta mielestäni meidän kaikkien ajoneuvot ovat harrasteajoneuvoja. Ne eivät ole museoajoneuvoja museaalisessa merkityksessä. Turussa on Kuralan kylämäki niminen elävä kylämuseo. Siellä esineistö jaetaan kahteen ryhmään. Museoesineet ovat museossa säilytettäviä esineitä, joita ei käytetä ja ne pyritään säilyttämään mahdollisimman autenttisina. Museon käyttöesineet ovat esineitä, joita käytetään museon elävässä toiminnassa. Tällaisia ovat mm. keittiössä käytettävät talousesineet tai maatalouskoneet, joilla tehdään peltotöitä. Ajoneuvomme olisi siis helpointa määritellä harrasteajoneuvoiksi tai sitten seinättömän museon käyttöesineiksi.

Museopireissä konservoinnilla tarkoitetaan työtapaa, jolla varmistetaan museoesineen säilyminen tuleville sukupolville mahdollisimman muuttumattomana. Tämäkin termi sopii mahdollisimman huonosti harrastukseemme. Olisi parempi puhua entisöivistä tai konservoivista työtavoista kunnostettaessa ajoneuvoa. Edelleen harrastuksen kohde on harrasteajoneuvo. Kunnostuksen taso ja laatu määräävät valmiin ajoneuvon laadun; museoajonevo, harrasteajoneuvo, rakennettu, customoitu, hot rod jne.

Perinneajoneuvorekisteri-termi on lainattu vanhojen laivojen harrastajilta. Sen myötä toivotaan valtiovallan ohjaavan rahoja maakulkuneuvojen kunnostukseen samaan tapaan kuin purjelaivoille tai  höyrylaivojelle. Tässä yhteydessä täytyy muistaa, että vanhojen laivojen lukumäärä on suhteellisen pieni verrattuna tässä yhteydessä potentiaalisiin maakulkuneuvoihin. Valtiolta tuskin löytyy tulevaisuudessa rahaa uusien rahareikien kattamiseen.

Kaiken kaikkiaan kannattaisi miettiä nyt käytössä olevan termistön laatua ja määrää sekä pyrkiä saamaan niille parempaa sisältöä sekä toimintaa niiden puitteissa kuin että tuodaan jatkuvasti uusia käsitteitä ilmoille. Kirjoituspöytätyön lisäksi harrastuksemme sisällön kehittäminen vaatii raakaa työtä ja sinnikkyyttä. Ensin tietenkin pitää kehittää ajatukset, joilla toimintaan saadaan uutta vauhtia. Ajoneuvoharrastus on laajaa muualla sivistysmaissa. Uskon myös suomalaisen ajoneuvoharrastuksen parempaan huomiseen. Töitä kehitys teettää.


Turusta tervessi

Juha Kaitanen
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: MikaJaakkola - 09.09.09 - klo:19:30
No kieltämäti on hieman pelottavaa, jos SA-HK ei reagoi muuttuvaan maailmaan ja asetuksiin millään lailla.

Eikös ensi vuonna tullut se auton käyttömaksu -muutos, joka pikaiseen nostaa esim. harrasteauton (ison) vuotuisen käyttömaksun
lähemmäs 1000 euroa vuodessa ? Tottakai, jos pidät autoa 3 kk liikenteessä, on se vain "osa" tuosta 1000 eurosta(tms), mutta äkkiseltään PALJON enemmän kuin edellisinä vuosina.

Noh, mikäli taas katsotaan asiaa museoajoneuvojen kannalta, ei se vaikuta niihin millään lailla? Mutta varmasti osaltaan taas tekee harrastuksestamme vaikeampaa(kalliimpaa) ja auttaa vanhempien autojen poistumista maankamaralta pikavauhtia. Etsippä siinä sitten harrasteautoa/projektia itsellesi vuonna 2025!!

Entä vakuutukset? Museoajoneuvossa on erittäin maltilliset maksut, mutta entä vanhassa harrasteautossa ? Itselläni taitaa olla lähemmäs 1000e/vuosi. (ilman bonareita) Entä kun näitä autoja on 3 kpl, ja jokaista saa sitten vääntää ja kääntää vuorollaan seisontaan tai pois, 15e/kerta.

Entäs sitten nuo bensiinien muutokset ? Eikö SA-HK:n pitäisi olla se elin joka pitää huolen siitä, että vanhojen ajoneuvojen harrastajilla on tulevaisuudessakin autoihin sopivaa bensiiniä ? Tai ainakin yrittää vaikuttaa asiaan.
Mielestäni mm. tämä seikka ei tulevaisuudessa ole itsestäänselvyys.

Nämä mielestäni ovat sellaisia asioita, mitä ei voi vain sivuuttaa sillä, että "vuonna '78 on saatu museoajoneuvotarkastuskäytäntö".
Sillä mitä hyötyä on enää SA-HK:sta, tai mistään muustakaan järjestöstä, oli se sitten paikallinen tai maanlaajuinen,
jos vanhojen ajoneuvojen pito/käyttö on mahdotonta?

Katsokaapa vaikka esim. Ruotsia ja miten paljon harrasteajoneuvoja(vanhoja-, museo-, tiesmitä- ) siellä on. Jopa itse KUNINGAS harrastaa vanhoja autoja!

Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: Riku Kukkonen - 09.09.09 - klo:19:57
Kerhot eivät varmaankaan saa mitään aikaan ilman niihin kuuluvia ihmisiä. Jokainen voi miettiä mitä itse on tehnyt yhteisen harrastuksen eteen. Jos omaat ideoita ja innostusta niiden eteenpäinviemiseen löytyy, kannattaa tehdä asialle jotain. Kerhojen vetomiehistä ja tekijöistä on varmasti pulaa, turha täällä on huudella. Tämä ei tarkoita sitä, että itse olisin saanut jotain aikaiseksi.
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: juhakai - 09.09.09 - klo:20:06
Hei!

Tilannetta ja edunvalvontaa helpottaisi, jos tunnustaisimme harrastuskohteemme universaalisuuden - harrastuskohteemme on motorisoitu ajoneuvo, moottoritekniikka ja tekninen historia yleisimminkin. Lähestymisnäkökulma vaihtelee eri harrastajien kesken. Silti kohde pysyy samana. Jako yhä pienempiin kuppikuntiin haittaa harrastuksemme kehittymistä ja yleistä edunvalvontaa.

Ruotsissakin kaikki ajoneuvot ovat harrasteajoneuvoja. Siellä ei ole museoajoneuvotarkastusta eikä -katsastusta. Harrastuksen etu tulee edullisen harrasteajoneuvovakuutuksen muodossa, jota hallinnoi alan harrastejärjestöt yhdessä vakuutusyhtiön kanssa. Meidän museoajoneuvoarkastajiamme vastaavat vakuutustarkastajat.

Maailmassa riittää "romua" entisöintiin, konservointiin, customointiin tai mitä merkillisempään rakenteluun. Useassa tapauksessa rakennetuissa autoissa ei ole mitään vanhaa, vaan ne on tehty rakennussarjoista. Harrastajat ovat kautta linjan sen verran järkeviä, että mitään ainutlaatuista ei tuhota katurassiksi. Classic Car lehden uusimmassa numerossa kerrotaan alkuperäiskuntoisten autojen suosion olevan kasvussa Yhdysvalloissa.

Mao Zedongilla ei taiunnut olla ajokorttia. Kunnon diktaattorin tavoin hän rakasti isoja autoja toki. Punaisessa kirjassaan hän lausuu suuren totuuden; antakaa kaikkien kukkien kukkia, josta periaatteesta hän itse ei valitettavasti pystynyt pitämään kiinni.

Ikkunat auki Eurooppaan ja kaktus ulos siitä


Juha Kaitanen
Turku
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: jallu - 09.09.09 - klo:23:34
Tervehdys!

Tosi on: kerhoihin vaan mukaan vaikuttamaan! Mutta tulevathan nämä ideat toki tästäkin yhteydestä listattua ja tietoon.

t. Jallu
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: juhakai - 10.09.09 - klo:15:27
Vielä vähän hämmennystä tähän soppaan...

Autoharrastus on yksi harrastuksen muoto suuressa harrastusvaltameressä. Ei siis voida olettaa meidän saavat mitään erikoiskohtelua verrattuna filateliaan, numismatikkoihin, botanisteihin... Materiaalisten jäsenetujen lisäksi on paljon henkisemmällä pohjalla olevia etuja; harrastuksen yleinen mielikuva, yhteisöllisyys, hiljaisen tiedon jakaminen. Luulenpa, että suurin osa maailman autoharrastajista tyytyy aika vaatimattomiin taloudellisiin jäsenetuhin. He eivät edes hoksaa niitä vaatia, koska autoharrastus sinällään jo on niin pahuksen hauskaa.

JFK aikanaan sanoi: Älä kysy mitä yhteisö voi tehdä sinulle, vaan kysy mitä sinä voit tehdä yhteisölle.

Juha Kaitanen
Turku
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: Mikko Råberg - 10.09.09 - klo:19:46
Puhut Juha viisaita sanoja. Tuo Ruotsin malli olisi kyllä paras, se olisi omiaan madaltamaan eri kuppikuntien välisiä muureja. Kenenkään ei tarvitsisi olla toiselle kateellinen ajoneuvon nimikkeestä kun vakuutusmaksut olisi samat.
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: MikaJaakkola - 11.09.09 - klo:12:11
JFK aikanaan sanoi: Älä kysy mitä yhteisö voi tehdä sinulle, vaan kysy mitä sinä voit tehdä yhteisölle.

Juha Kaitanen
Turku

Juha, mutta JFK olikin demokraatti. :-/ Vaikkakin kiistämättä suurmies.
Eikös Milton Friedman sanonut: "The free man will ask neither what his country can do for him nor what he can do for his country." - ajatus, joka monelta unohtuu.

Noh asiaan, Suomessa elävänä kuitenkin ja SA-HK:n aluekerhon jäsenenä, pointtini oli se, että
ONKO SA-HK:lla jotain suunnitelmia harrastuksen edistämiseksi olemassa? Siitähän tässä järjestössä pitäisi olla kyse. Eli en tarkoita vastausta "Mene ehdottamaan", vaan sitä, että ennen näitä tulevaisuuden ehdotelmia(?) kai jonkinlaisia suunnitelmia luulisi järjestöltä itseltäänkin löytyvän?

Olisin voinut ymmärtää, että niillä ihmisillä, jotka käsittääkseni on valittu "johtoon" olisi itselläänkin jotain ideoita?

Tarkoituksenani ole olla mitenkään tuomitseva, lähinnä vain kaipaisin tietoa.

Toisaalta ihmettelen myös sitä, että eikö palstaa lue "ketään korkea-arvoisempi" , joka voisi tähän kysymykseen vastata?


Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: juhakai - 12.09.09 - klo:11:30
Turusta taas...

Mikalle sanoisin, että mahtoikohan tuo olla sama Friedman, jota pidettiin vapaan markkinatalouden apostolina, mutta joka myöhemmällä iällääm totesi että kansantalous on liian arvokas asia jätettäväksi markkinavoimien armoille.

Janis Joplin sanailee eräässä laulussaan: "Freedom is just another word for nothing left to loose". Siten lienee parasta, että vapaan mies, joka pyrkii välttämään haasteita ja velvollisuuksia, välttää liittymistä mihinkään yhteisöön tai olla olematta minkään maan kansalainen. Ihminen vain sattuu olemaan sosiaalinen eläin, joka hakeutuu muiden vaikutuspiiriin ja tahtomattaan tulee riippivaiseksi muiden tuesta ja avusta. Useimmat ihmiset nauttivat tästä asiantilasta.

SA-HK ry:n tulevaisuuden saavutusten osalta pyrkisin kehittämään keskusjärjestön sisäistä rakennetta ja mielikuvaa jäsenjärjestöjen sekä niiden jäsenten keskuudessa. Myös verkottuminen on nykyaikana tärkeää - niin Suomen, Euroopan kuin koko maailman tasolla. Itse jätin puheenjohtajapalaverille joitakin vuosia sitten kymmenkohtaisen kehitysehdotuksen. Niistä yksi kelpasi SA-HK ry:n hallitukselle, mutta senkin toteutus jäi aika torsoksi. Minulle paikallinen taso tarjoaa nykyään paljon mielekkäämmän ja tuloksekkaamman toimintaympäristön.


Lauantaiaamua Turusta


Juha Kaitanen
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: MikaJaakkola - 12.09.09 - klo:18:57
Siten lienee parasta, että vapaan mies, joka pyrkii välttämään haasteita ja velvollisuuksia, välttää liittymistä mihinkään yhteisöön tai olla olematta minkään maan kansalainen. Ihminen vain sattuu olemaan sosiaalinen eläin, joka hakeutuu muiden vaikutuspiiriin ja tahtomattaan tulee riippivaiseksi muiden tuesta ja avusta. Useimmat ihmiset nauttivat tästä asiantilasta.

Juha Kaitanen

Juha, emmekö me, jäsenmaksumme maksavat osallistu tähän ko. yhteisöön (SA-HK) jo jäsenmaksun muodossa?
Toki jokainen sitten osallistuu lisäksi sen mukaan kuin parhaaksi näkee, mutta käsittääkseni SA-HK:n pitäisi olla yhteisö, joka pystyisi viemään asioita eteenpäin ja saamaan asiansa kuuluviin myös valtakunnallisissa asioissa?
Ehkä aluekerho yksinään on liian heikko siihen tarkoitukseen?


Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: alfadatsun - 12.09.09 - klo:19:58
Juha, emmekö me, jäsenmaksumme maksavat osallistu tähän ko. yhteisöön (SA-HK) jo jäsenmaksun muodossa?
Toki jokainen sitten osallistuu lisäksi sen mukaan kuin parhaaksi näkee, mutta käsittääkseni SA-HK:n pitäisi olla yhteisö, joka pystyisi viemään asioita eteenpäin ja saamaan asiansa kuuluviin myös valtakunnallisissa asioissa?
Ehkä aluekerho yksinään on liian heikko siihen tarkoitukseen?
En malta olla tarkentamatta asiaa, kun maksat SAHK:n ns. jäsenmaksun et maksa sitä SAHK:ille, vaan aluekerholle.
Aluekerho sen tilittää SAHK:ille.
Aluekerho on SAHK:in jäsen et sinä. ::)
Aluekerhon äänioikeus kasvaa kuta enemmän sillä on SAHK maksun maksaneita jäseniä.
Tämä nyt pelkkänä tarkennuksena kyseiseen asiaan.
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: juhakai - 12.09.09 - klo:22:23
Juha, emmekö me, jäsenmaksumme maksavat osallistu tähän ko. yhteisöön (SA-HK) jo jäsenmaksun muodossa?
Toki jokainen sitten osallistuu lisäksi sen mukaan kuin parhaaksi näkee, mutta käsittääkseni SA-HK:n pitäisi olla yhteisö, joka pystyisi viemään asioita eteenpäin ja saamaan asiansa kuuluviin myös valtakunnallisissa asioissa?
Ehkä aluekerho yksinään on liian heikko siihen tarkoitukseen?

Kyllä me olemme osallisia tässä yhteisössä maksamme me jäsenmaksun mihin istanssiin tahansa. Alueyhdistykset ovat varmasti liian heikkoja ja hajanaisia valtakunnallisen edunvalvonnan suhteen. Me tarvitsimme vahvan ja alueyhdistyksistä omalla tavallaan riippumattoman - ei siis minkään jäsenyhdistyksen keppihevosena olevan - valtakunnalisen edunvalvontajärjestön. Tuota järjestöä tulisi johtaa puheenjohtaja/toiminnanjohtaja ja hallitus, jotka ovat yhdistysaktiivisuudeltaan parasta A-luokkaa, kokeneita ja vahvan näkemyksen omaavia harrastajia.

Itse olen senverran ollut SA-HK ry:n hallinnossa mukana sekä osallistunut sääntömääräisiin vuosikokouksiin, että en ihan lähitulevaisuudessa usko tällaisen järjestötoiminnan syntymiseen. Kaikki uudistukset on vuosien varrella tehokkaasti torpedoitu ja muutoksia ajaneet henkilöt on savustettu ulos keskusjärjestömme hallinnosta. Tämä koskee vuosikymmeniä ei vain viimeisiä vuosia.

Järjestötoiminnan näköalattomuuden havaitsee, kun lukee SA-HK ry:n toimintasuunnitelmia tai toimintakertomuksia viime vuosilta. Ne ovat toistensa kopiota vain vuodet ja päivämäärät on vaihdettu. Niissä on joitain tekstejä, jotka olen itse kirjoittanut. Ne on siellä, vaikka en ole ollut mukana SA-hk ry:n hallinnossa kymmeneen vuoteen.

Olisi hyvä jonkun SA-Hk ry:n virallisen tahon käynnistää avoin ja perusteellinen keskustelu harrastusen sisällöstä ja kehittämistarpeista lähivuosina. Oppia voisi ottaa myös ulkomaisista yhdistyksistä. Osassa niistä harrastustoiminnan alku ajoittuu 1930-luvulle. Seminaari voisi olla tässä hyvä toimintamuoto.

Muutos keskusjärjestössämme edellyttää kaikilta muutosprosessiin osallistuvilta sitoutumista ja sitkeyttä. Jos siis muutosta halutaan ja se koetaan tarpeelliseksi. Vanhoja autoja ja autohistoriaa voi harrastaa ilman SA-HK ry:tä tai alueyhdistyksiäkin. Itse kuulun aika moneen ulkomaiseen alan yhdistykseen. Niiden puitteissa voi aivan hyvin toimia. Tämän mahdollistaa moneen taipuva internet.

Itse pistäisin jo töpinäksi...

Juha Kaitanen
Turku
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: Fiat600 - 17.09.09 - klo:14:27
Mielestäni SA-HK:lla on imago-ongelma.  Sen seurauksena on mm. jäsenistön ukkoutuminen ja nuoremman kaluston ja jäsenistön luisuminen pois jäsenyydestä. Haastatelkaapa vaikka 20-30 vuotiaita autoharrastajia ja heidän käsityksiä SA-HK:sta.

On aluekerhoja jotka kannustavasti ottavat jäsenikseen ei mr-kaluston omistajia aivopesemättä sen suuremmin "mr-aatetta". Näillä kerhoilla on tulevaisuutta.

Jotta SA-HK voisi palvella molempia ääripäitä ehdottaisin että SA-HK jakautuisi toimiviin ja aktiivisiin alajaostoihin. Ne voisivat olla maailmallakin tunnetuin termein Pre War ja After War vehicles. Jaostojen vetäjät kuuluisivat aikakauden tuotteiden harrastajiin ja ikäryhmään joka tietää mitä jäsenet tapahtumilta yms. haluavat.
Onhan suomen pitkäaikaisin alan lehti Mobilisti tehnyt vastaavan tempun jokunen vuosi takaperin.

Nykyisellä pysähtyneisyydellä ei päästä eteenpäin. On pakko uudistua tai hyväksyä toisten, uusien yhdistyksien jalkoihin jääminen.
 
     
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: IR - 19.09.09 - klo:22:52
Mainitsemasi imago-ongelma pitää paikkansa. Pienen harkinnan jälkeen osallistuimme SA-HK:n toimintaan ensimmästä kertaa lähtemällä mukaan Ikaalisten juhliin. Tilaisuuden juhlapuhujatkin olivat huolissaan porukan ukkoutumisesta ja toivottiin mukaan nuorempaakin porukkaa. Harmi vain, että lasten kanssa matkassa olleiden (ja muidenkin) oli poistuttava tilaisuudesta ilman kovasti odotettua historiikkia!! Tarkoituksena oli varmasti juhlien jatkaminen pidemmälle iltaan, mutta olimme suunnitelleet matkankeston museoautolle ja lapselle sopivaksi, joten jouduimme poistumaan tyhjin käsin. Historiikistä olisi tullut vaihdettua muutama sana samassa pöydässä olleiden kanssa. Näin olisi haalittu mukaan vähän nuorempiakin jäseniä... Ismo

Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: jallu - 21.09.09 - klo:13:33
Uskon, että historiikin olisi saanut mainitsemiisi seikkojen perusteella ennen varsinaista jakoa. Nytkin jako alkoi ohjelman ollessa vielä kesken, tosin lasten kanssa ainakin pidemmän matkan takaa tuleville turhan myöhään.

t. Jallu
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: IR - 26.09.09 - klo:21:57
Emme tainneet olla samoissa juhlisssa :)
Juhlaohjelmassa tilaisuuden kestoksi ilmoitettiin n. 3 tuntia (ks. SA-HK 50-vuotta juhlaohjelma 15.8.2009). Juhlat alkoivat n. klo 16, ja seitsemän jälkeen kävimme kysymässä voisimmeko saada ko. kirjan. Meille vastattiin, että kirja jaetaan jos jaetaan, tai sitten ei jaeta, saa nähdä!! Ehkä se sitten jaettiin sisäpiiriläisille jossain juhlasalin nurkassa, mutta me emme sitä saaneet, joten lähdimme pois. SA-HK lähettänee opuksen postitse, ja maksaa lähetyskulut... (tai siis me yhdistysläiset maksamme). Kirja ei kuitenkaan ole asian ydin, vaan se, että tarkoituksenamme oli jatkossakin osallistua yhdistyksen toimintaan. Osallistutaan, jos osallistutaan, saa nähdä. Ismo
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: jallu - 28.09.09 - klo:10:19
Kyllä juhlien kulku kovasti tutulta vaikuttaisi... Ohjelma tosiaankin venyi ilmoitettua pidemmäksi. Lähdin juhlista muistaakseni kahdeksan tienoissa ja kirja kainalossa. Yleisessä jaossa juhlatilassa se oli, harmillista kyllä kannaltasi liian myöhään.
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: MikaJaakkola - 30.09.09 - klo:20:14
Edelleen odotamme (odotan?) SA-HK:n vastausta alkup. asiaan. Kiitos.
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: Raul - 14.10.09 - klo:20:57
Enemmän painopistettä 70 ja 80-lukusiin autoihin eli niihin joita juuri nyt hävitetään eniten. Tämän ikäluokan autojen huomioiminen on juuri autohistoriallisesti merkityksellistä. Museoautotoiminta koskettanee vain pientä osaa harrastajista - tärkeämpää olisi harrasteautojen saattaminen käyttökuntoon ja tien päälle ihmisten nähtäväksi. Jäsenyhdistykset myös Espoon ja Vantaan alueelle ja niihin harrastetallit/säilytystilat. 
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: Riku Kukkonen - 15.10.09 - klo:17:44
Enemmän painopistettä 70 ja 80-lukusiin autoihin eli niihin joita juuri nyt hävitetään eniten.
Juuri näin. Tuntuu siltä, ettei vanhemmat mobilistit edes pidä alle nelikymppisiä taltioimisen arvoisina. Museoajoneuvoiän nostaminen oli omaan pesään kusemista. Ei uusia alkuperäisten autojen kannattajia näin saada. Jokaiselle on kuitenkin tärkeimpiä oman nuoruutensa autot. Kanttiautojen omistajien keski-ikä lienee yli 70-vuotta. 20-vuoden päästä olemassa olevien kanttiautojen omistajat ovat vaihtuneet lähes täydellisesti. Uusia harrastajia tarvitaan ja tärkeintä olisi löytää näille perikuntien aarteille uusia osaajia. Pitämällä nämä aluekerhot eläke-ukkojen kerhoina varmistetaan autohistorian tuhoutuminen tulevaisuudessa. Rodi-miehille on tulevaisuudessa hyviä aihioita tarjolla ihan MR-autoistakin. Nyt kun näitä 25-vuotiaita autoja vielä olisi, niin 5-vuoden säilyttäminen saattaa olla monelle liian pitkä aika. Kuka tässä museoauton ikärajamuutoksessa on voittaja?
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: Jarko Häkkinen - 18.10.09 - klo:20:07
Museoajoneuvon ikärajan nosto oli mielestäni hyvinkin perusteltu, sen olisi voinut tehdä jopa aikaisemmin. Museoajoneuvon kuuluu olla vanhempi kuin yleisesti käytössä olevat autot. Itsekin ajan vielä aktiivisesti vm 1973 Vivalla, joskin se on kohtapuoliin päätymässä muutamaksi vuodeksi seisomaan. Ei kuitenkaan vielä museoentisöintiä varten, vaan odottamaan sitä että tyttäreni saa ajokortin. Tuon ikäisiä autoja ei liene enää kovin paljoa aktiivikäytössä (joskin tunnen muutaman muunkin, jotka käyttävät  1970-lukuisia Vauxhallejaan päivittäisinä käyttöautoina), mutta 25 vuotta olisi jo tavallisten päivittäin liikenteessä näkyvien arkiautojen ikä.

Yleisesti ottaen olen melko tyytyväinen SAHKn toimintaan, koska en ole ollut itse missään päättävässä asemassa. Olen melko arka arvostelemaan toisten tekemisiä. Ehkä osaisin olla kriittisempi jos olisin itse ollut SAHKn hallituksessa.

Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: kaila - 21.10.09 - klo:13:51
Älä lankea tuohon entisöintiin lainkaan. Anna Vivan vanheta arvokkaasti omine maaleineen ja verhoiluineen. Sen museoarvo on niin huomattavasti arvokkaampi kuin ylimaalatun ja lähes alkuperäisen kaltaisine verhoiluineen.
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: Jarko Häkkinen - 24.10.09 - klo:18:37
Pakko maalata. Nykyinen maalipinta ei ole enää arvokkaasti kulunut, vaan epäsiisti. Sitä paitsi toinen etusiipi pitää vaihtaa, eikä sitä saisi kunnolla häivytetyksi. Metallihohtomaalissa vanha ja uusi maalipinta näyttävät väkisin erilaisilta. Sisällä taas on kuskinpenkin yläkulman keinonahassa repeämä. Korjattava on sekin. Samoin kojelaudan halkeamat. Sen, mikä on kohtalaisen siistiä, aion toki jättää entiselleen.
Otsikko: Vs: SAHKin saavutukset?
Kirjoitti: Fiat600 - 09.11.09 - klo:18:13
Ei tainnut olla "meidän pojat" tuota asiaa lobbaamassa :D
Hyvä että vielä löytyy uudesta sukupolvesta sitä asennetta jolla mm. KLB aikoinaan vei harrastusta eteenpäin. Kiitos ja syvä kumarrus asian eteen töitä tehneille, toivotaan että ehdotus menisi tuollaisenaan läpi!

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/la_58_2009_p.shtml