Kirjoittaja Aihe: SAHKin saavutukset?  (Luettu 17440 kertaa)

MikaJaakkola

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 109
    • Sähköposti
SAHKin saavutukset?
« : 28.08.09 - klo:18:48 »
Tulipa tuossa mieleeni tärkeä asia, josta en kyllä juurikaan muista nähneeni montaakaan kirjoitusta.

Mitä SAHK on harrasteajoneuvo(museoajoneuvo) rintamalla saanut aikaiseksi?

Olisi kiva nähdä nettisivuilla vaikka joku "timeline" tms, josta näkisi, miten organisaatio on saanut vaikutettua suomalaiseen autoharrastukseen ja ennenkaikkea mitä se on saavuttanut jäsenilleen.

Nettisivuilta löytyi vain nämä:

1960 - jokavuotiset Retkeilyajot
1963 - SAHKin jäsenlehti
1978 - Museoajoneuvotarkastustoiminta

sitten muistan SAHKin vastustaneen käyttömaksua museoajoneuvoille joskus 90-luvun puolessa välissä?
ja korottaneen museoajoneuvojen ikää 30-vuoteen ?

Perinneajoneuvorekisteri ?

Onko SAHKilla (tai FHRA:lla tms) yleensä mitään suunnitelmaa "ei museoautojen" pitämisen helpottamiseksi? Eli ns. harrasteautoille.



jallu

  • Vieras
Vs: SAHKin saavutukset?
« Vastaus #1 : 28.08.09 - klo:20:46 »
Tervehdys!

Ensi hätään tulee mieleen museoajoneuvostatuksen hankkiminen. Ainakin kuorma-autoharrastajalle tämä on todella tärkeä seikka, sillä normaalit vakuutukset ja käyttövoimaverot tekisivät harrastuksesta ainakin minulle mahdotonta. Voi olla, että tarkoitit tuolla museoajoneuvotarkastustoiminnalla samaa, mutta sitäkään ei olisi ilman ma-statusta.

Peinneajoneuvorekisterin luomisessa SA-HK on mukana.

SA-HK on museoajoneuvojärjestö, joten jo määritelmänkin mukaan harrasteajoneuvot jäävät toisten järjestöjen tontille. Käsittääkseni SA-HK:lla ei ole mitään harrasteajoneuvoluokan luomista vastaan.


Jari Ala-Ilomäki
pj
Vetku

MikaJaakkola

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 109
    • Sähköposti
Vs: SAHKin saavutukset?
« Vastaus #2 : 29.08.09 - klo:23:21 »
Kiitos viestistä Jari,

onko jollain muuta lisättävää?

Jotenkin hassua, että SA-HK olisi vain "museoautojärjestö", sillä ennen tuota vuotta 1978 ei kai museoajoneuvoja ollut ollenkaan? Vain harrasteautoja tai vanhoja autoja.

Olisi kiva tietää onko SA-HKilla tosiaan jotain muita "päämääriä" museoautojen tai "vanhojen ajoneuvojen" harrastamisen edistämiseksi vai onko jo kaikki tarvittava saavutettu?

ts. onko koko järjestön olemassa olosta hyötynä nykyään pelkkä jäsenlehti? Mitä nämä ihmiset SA-HK:n "johdossa" puuhaavat?

Joku fiksumpi voisi hieman valistaa meitä nuorempia? kiitos!

vanaja66

  • Vieras
Vs: SAHKin saavutukset?
« Vastaus #3 : 01.09.09 - klo:21:49 »
Kiitos viestistä Jari,

onko jollain muuta lisättävää?

Jotenkin hassua, että SA-HK olisi vain "museoautojärjestö", sillä ennen tuota vuotta 1978 ei kai museoajoneuvoja ollut ollenkaan? Vain harrasteautoja tai vanhoja autoja.

Olisi kiva tietää onko SA-HKilla tosiaan jotain muita "päämääriä" museoautojen tai "vanhojen ajoneuvojen" harrastamisen edistämiseksi vai onko jo kaikki tarvittava saavutettu?

ts. onko koko järjestön olemassa olosta hyötynä nykyään pelkkä jäsenlehti? Mitä nämä ihmiset SA-HK:n "johdossa" puuhaavat?

Joku fiksumpi voisi hieman valistaa meitä nuorempia? kiitos!

Pirskatin hyvä kysymys Mikalta,johon myös odotan joltain fiksummalta valistusta,vaan ei ole vielä kukaan sellaista kirjoittanut SA-HK:lta  ::) ::) 

koojii

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 71
Vs: SAHKin saavutukset?
« Vastaus #4 : 01.09.09 - klo:23:08 »
Taitaa junnata paikallaan nuo saavutukset joita ennen ajoi eteenpäin
klubin perustaja jäsenet...

Mitä muuten ihan oikeasti pitää sisällään tuo Perinneajoneuvorekisteri?
Harraste ajoneuvoluokka ja mitä kaikkea muuta huhua on liikkeellä?
Tuosta harrasteluokasta kuulin sen verran että kutsuin visiitille pari mr-tarkastajaa katsastamaan ajokkiani X ja he sanoivat että jos ei ole kiire museorekisteriin niin varrotaan jonkun aikaa josko uusi "luokka" menee läpi.
Tällä tarkoittivat sitä että on suuri sääli jos kaikki ajokit entisöidään niin siten
näistä poistuu nuo takavuosien kyläseppien korjailut kikka kolmosineen eli se
ajettu elämä.

Tuota ihmettelen edelleen että MIKSI sahki meni nostamaan mr-ikää
25vuodesta 30v ???  Eihän karhukaan pasko omaan pesään ;)...
Ajateltiinko siellä kenties että VAIN ajokit jotka ovat ajalta
kun isoisä lampun osti ja äite sen nuorena rikkoi ovat ainoastaan museovehkeitä?

Ostin muuten hetkeä ennen tuota ikämuutosta ajokin joka komeasti olisi
läpäissyt mr-tarkastuksen mutta kun sitten menivät suuressa viisaudessaan
nostamaan ikärajaa niin eipä tehnyt yhtään huonoa kun "raiskasin" tuon
edelleen uutuutta hohtavan laitteen ihan joksikin muuksi ;D...

Jos jollain on tietoa noista uudishankkeista ajoneuvoluokista niin mielellään
niistä kuultaisiin vai onko taas sellaista stasin aikasta hys hys menova ::)...
 

juhakai

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 97
    • Sähköposti
Vs: SAHKin saavutukset?
« Vastaus #5 : 03.09.09 - klo:22:14 »
Hei!

Hyvä kysymys minunkin mielestäni Mikalta. Kovin tuntuu vaisulta responssi tähän kysymykseen virallisen järjestötahon tiimoilta. Itse koen, että SA-HK ry on liian iso laiva käänettäväksi. Aina niitä joku tankkeri karille karahtaa vuosittain, katkeaa, uppoaa ja lopulta saa armollisen levon valtameren syvyyksissä. meriarkeologit sitten vuosisatojen päästä tutkivat ja tekevät omia ainutlaatuisia löytöjään.

Innokkaat voimat -niin henkiset kuin fyysisetkin- kannattaa valjastaa pienempien laivojen ohjaamiseen ohi karikoiden kohti uusia paratiisisaaria. Monet alueeliset jäsenyhdistykset ovat niin toiminnan määrän kuin laadun suhteen ajaneet ohi SA-HK ry:n.

Harrastuksemme tulevaisuus on paikallisessa aktiivisessa toiminnassa. Paikallisessa verkottumisessa ja näkyvyydessä tiedotusvälineissä. Myös tuloksellinen kansainvälinen toiminta on jäänyt kunkin aluyhdistyksen kontolle.

Minusta oli aika erikoista, että yhtään pohjoismaista tai eurooppalaista delegaatiota ei esimerkiksi käynyt onnittelukäynnillä SA-HK ry:n 50 v. juhlissa. Eivätkö ne tienneet merkkipäivästä?

Minäkin odotan tuota saavutusten listaa. Jos sellaista ei löydy, niin kertokaa edes mitä yrititte saavuttaa siinä onnistumatta. Pelkkänä museoajoneuvojärjestönä SA-HK ry:llä ei ole tulevaisuutta. ""Jotta muut tarttis keksi."


Kuulolla ollaan - kuuleeko kukaan

Juha Kaitanen
Turku

vanaja66

  • Vieras
Vs: SAHKin saavutukset?
« Vastaus #6 : 04.09.09 - klo:23:09 »
Nimimerkki juhakain kysymys on ollut kutakuinkin vuorokauden nyt ilmassa,ja eipä ole siihen kukaan " ehtinyt " kiireiltään vastaamaan Sa-hk:sta.

Lainaten juhakaita niin  " Kuulolla ollaan-kuuleeko kukaan " niin myös jonkinlaista vastausta odotan myös!

Mikan kommentia lukiessani pistin merkille nuo vuodet jonka Sa-hk on saanut aikaiseksi jotain.Onko nyt niin että vuoden-78 jälkeen ei klubi ole mitään merkittävää saanut aikaiseksi mitä tulee vanhoihin autoihin? ? No toki tuo on mainittava että minkä nimimerkki Jallu kirjoitti että " että normaalit vakuutukset ja käyttövoimaverot tekisivät ainakin  minulle harrastuksesta mahdotonta " Tästä seikasta olen Jallun kanssa yhtämieltä sen tähden kun meillä on sama harrastuskohde,eli vanhat kuorma-autot ja niiden perinteiden vaaliminen koska kuorma-autojen ns.normaalit vakuutukset ja ym.käyttömaksut kävisivät kovasti lompakon päälle.Siitä kiitos hänelle että ainakin yrittää vastata kysymykseen jonka Mika " heittti " ilmaan !Ja siitä kiitos myös Sa-Hk:lle jos on saanut tuon säännöksen aikaiseksi ? ? Mutta eipä siitä tainnut tulla vastausta itse " ydin kysymykseen " mitä Mika ja yn.muutkin kysyvät ns.Sa-Hk:n nokkamiehiltä mitä esim.Sa-Hk tekee tuon nykyisin monen mobilistinkin ajatuksissa pyörivän asian suhteen joka on Perinneajoneuvoluokka ? ?.No juhakaita vielä lainaten niin " kuulolla ollaan-kuuleeko kukaan " Ja toivottavasti ei ole tuota nimimerkki koojiinkin mainitsemaa " hys hys menoa " Vai onko sitä todellakin Sa-Hk:ssa myös ? ? ?

juhakai

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 97
    • Sähköposti
Vs: SAHKin saavutukset?
« Vastaus #7 : 07.09.09 - klo:16:39 »
Turusta vielä...

Ilmaan on viime vuosina heitetty erilaisia termejä koskien vanhoja tai harrasteajoneuvoja. Puhutaan museoajoneuvoista, harrasteajoneuvoista, entisöidyistä ajoneuvoista, konservoiduista ajoneuvoista ja viimeiksi puheeseen on tullut tuo perinneajoneuvo. Minusta tuntuuu, että kaikki eivät ole sisäistäneet termien syvempää merkitystä vaan niitä heitetään ilmaan koska ne kalskahtavat komeilta. Usein myös muualta lainatut termit antavat väärän mielikuvan harrastuksestamme, koska lainauksen myötä termien mukana seuraa meidän harrastukseemme sopimaton mielikuva niiden sisällöstä.

Omasta mielestäni meidän kaikkien ajoneuvot ovat harrasteajoneuvoja. Ne eivät ole museoajoneuvoja museaalisessa merkityksessä. Turussa on Kuralan kylämäki niminen elävä kylämuseo. Siellä esineistö jaetaan kahteen ryhmään. Museoesineet ovat museossa säilytettäviä esineitä, joita ei käytetä ja ne pyritään säilyttämään mahdollisimman autenttisina. Museon käyttöesineet ovat esineitä, joita käytetään museon elävässä toiminnassa. Tällaisia ovat mm. keittiössä käytettävät talousesineet tai maatalouskoneet, joilla tehdään peltotöitä. Ajoneuvomme olisi siis helpointa määritellä harrasteajoneuvoiksi tai sitten seinättömän museon käyttöesineiksi.

Museopireissä konservoinnilla tarkoitetaan työtapaa, jolla varmistetaan museoesineen säilyminen tuleville sukupolville mahdollisimman muuttumattomana. Tämäkin termi sopii mahdollisimman huonosti harrastukseemme. Olisi parempi puhua entisöivistä tai konservoivista työtavoista kunnostettaessa ajoneuvoa. Edelleen harrastuksen kohde on harrasteajoneuvo. Kunnostuksen taso ja laatu määräävät valmiin ajoneuvon laadun; museoajonevo, harrasteajoneuvo, rakennettu, customoitu, hot rod jne.

Perinneajoneuvorekisteri-termi on lainattu vanhojen laivojen harrastajilta. Sen myötä toivotaan valtiovallan ohjaavan rahoja maakulkuneuvojen kunnostukseen samaan tapaan kuin purjelaivoille tai  höyrylaivojelle. Tässä yhteydessä täytyy muistaa, että vanhojen laivojen lukumäärä on suhteellisen pieni verrattuna tässä yhteydessä potentiaalisiin maakulkuneuvoihin. Valtiolta tuskin löytyy tulevaisuudessa rahaa uusien rahareikien kattamiseen.

Kaiken kaikkiaan kannattaisi miettiä nyt käytössä olevan termistön laatua ja määrää sekä pyrkiä saamaan niille parempaa sisältöä sekä toimintaa niiden puitteissa kuin että tuodaan jatkuvasti uusia käsitteitä ilmoille. Kirjoituspöytätyön lisäksi harrastuksemme sisällön kehittäminen vaatii raakaa työtä ja sinnikkyyttä. Ensin tietenkin pitää kehittää ajatukset, joilla toimintaan saadaan uutta vauhtia. Ajoneuvoharrastus on laajaa muualla sivistysmaissa. Uskon myös suomalaisen ajoneuvoharrastuksen parempaan huomiseen. Töitä kehitys teettää.


Turusta tervessi

Juha Kaitanen

MikaJaakkola

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 109
    • Sähköposti
Vs: SAHKin saavutukset?
« Vastaus #8 : 09.09.09 - klo:19:30 »
No kieltämäti on hieman pelottavaa, jos SA-HK ei reagoi muuttuvaan maailmaan ja asetuksiin millään lailla.

Eikös ensi vuonna tullut se auton käyttömaksu -muutos, joka pikaiseen nostaa esim. harrasteauton (ison) vuotuisen käyttömaksun
lähemmäs 1000 euroa vuodessa ? Tottakai, jos pidät autoa 3 kk liikenteessä, on se vain "osa" tuosta 1000 eurosta(tms), mutta äkkiseltään PALJON enemmän kuin edellisinä vuosina.

Noh, mikäli taas katsotaan asiaa museoajoneuvojen kannalta, ei se vaikuta niihin millään lailla? Mutta varmasti osaltaan taas tekee harrastuksestamme vaikeampaa(kalliimpaa) ja auttaa vanhempien autojen poistumista maankamaralta pikavauhtia. Etsippä siinä sitten harrasteautoa/projektia itsellesi vuonna 2025!!

Entä vakuutukset? Museoajoneuvossa on erittäin maltilliset maksut, mutta entä vanhassa harrasteautossa ? Itselläni taitaa olla lähemmäs 1000e/vuosi. (ilman bonareita) Entä kun näitä autoja on 3 kpl, ja jokaista saa sitten vääntää ja kääntää vuorollaan seisontaan tai pois, 15e/kerta.

Entäs sitten nuo bensiinien muutokset ? Eikö SA-HK:n pitäisi olla se elin joka pitää huolen siitä, että vanhojen ajoneuvojen harrastajilla on tulevaisuudessakin autoihin sopivaa bensiiniä ? Tai ainakin yrittää vaikuttaa asiaan.
Mielestäni mm. tämä seikka ei tulevaisuudessa ole itsestäänselvyys.

Nämä mielestäni ovat sellaisia asioita, mitä ei voi vain sivuuttaa sillä, että "vuonna '78 on saatu museoajoneuvotarkastuskäytäntö".
Sillä mitä hyötyä on enää SA-HK:sta, tai mistään muustakaan järjestöstä, oli se sitten paikallinen tai maanlaajuinen,
jos vanhojen ajoneuvojen pito/käyttö on mahdotonta?

Katsokaapa vaikka esim. Ruotsia ja miten paljon harrasteajoneuvoja(vanhoja-, museo-, tiesmitä- ) siellä on. Jopa itse KUNINGAS harrastaa vanhoja autoja!


Riku Kukkonen

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 100
Vs: SAHKin saavutukset?
« Vastaus #9 : 09.09.09 - klo:19:57 »
Kerhot eivät varmaankaan saa mitään aikaan ilman niihin kuuluvia ihmisiä. Jokainen voi miettiä mitä itse on tehnyt yhteisen harrastuksen eteen. Jos omaat ideoita ja innostusta niiden eteenpäinviemiseen löytyy, kannattaa tehdä asialle jotain. Kerhojen vetomiehistä ja tekijöistä on varmasti pulaa, turha täällä on huudella. Tämä ei tarkoita sitä, että itse olisin saanut jotain aikaiseksi.

juhakai

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 97
    • Sähköposti
Vs: SAHKin saavutukset?
« Vastaus #10 : 09.09.09 - klo:20:06 »
Hei!

Tilannetta ja edunvalvontaa helpottaisi, jos tunnustaisimme harrastuskohteemme universaalisuuden - harrastuskohteemme on motorisoitu ajoneuvo, moottoritekniikka ja tekninen historia yleisimminkin. Lähestymisnäkökulma vaihtelee eri harrastajien kesken. Silti kohde pysyy samana. Jako yhä pienempiin kuppikuntiin haittaa harrastuksemme kehittymistä ja yleistä edunvalvontaa.

Ruotsissakin kaikki ajoneuvot ovat harrasteajoneuvoja. Siellä ei ole museoajoneuvotarkastusta eikä -katsastusta. Harrastuksen etu tulee edullisen harrasteajoneuvovakuutuksen muodossa, jota hallinnoi alan harrastejärjestöt yhdessä vakuutusyhtiön kanssa. Meidän museoajoneuvoarkastajiamme vastaavat vakuutustarkastajat.

Maailmassa riittää "romua" entisöintiin, konservointiin, customointiin tai mitä merkillisempään rakenteluun. Useassa tapauksessa rakennetuissa autoissa ei ole mitään vanhaa, vaan ne on tehty rakennussarjoista. Harrastajat ovat kautta linjan sen verran järkeviä, että mitään ainutlaatuista ei tuhota katurassiksi. Classic Car lehden uusimmassa numerossa kerrotaan alkuperäiskuntoisten autojen suosion olevan kasvussa Yhdysvalloissa.

Mao Zedongilla ei taiunnut olla ajokorttia. Kunnon diktaattorin tavoin hän rakasti isoja autoja toki. Punaisessa kirjassaan hän lausuu suuren totuuden; antakaa kaikkien kukkien kukkia, josta periaatteesta hän itse ei valitettavasti pystynyt pitämään kiinni.

Ikkunat auki Eurooppaan ja kaktus ulos siitä


Juha Kaitanen
Turku

jallu

  • Vieras
Vs: SAHKin saavutukset?
« Vastaus #11 : 09.09.09 - klo:23:34 »
Tervehdys!

Tosi on: kerhoihin vaan mukaan vaikuttamaan! Mutta tulevathan nämä ideat toki tästäkin yhteydestä listattua ja tietoon.

t. Jallu

juhakai

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 97
    • Sähköposti
Vs: SAHKin saavutukset?
« Vastaus #12 : 10.09.09 - klo:15:27 »
Vielä vähän hämmennystä tähän soppaan...

Autoharrastus on yksi harrastuksen muoto suuressa harrastusvaltameressä. Ei siis voida olettaa meidän saavat mitään erikoiskohtelua verrattuna filateliaan, numismatikkoihin, botanisteihin... Materiaalisten jäsenetujen lisäksi on paljon henkisemmällä pohjalla olevia etuja; harrastuksen yleinen mielikuva, yhteisöllisyys, hiljaisen tiedon jakaminen. Luulenpa, että suurin osa maailman autoharrastajista tyytyy aika vaatimattomiin taloudellisiin jäsenetuhin. He eivät edes hoksaa niitä vaatia, koska autoharrastus sinällään jo on niin pahuksen hauskaa.

JFK aikanaan sanoi: Älä kysy mitä yhteisö voi tehdä sinulle, vaan kysy mitä sinä voit tehdä yhteisölle.

Juha Kaitanen
Turku

Mikko Råberg

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 12
    • MrVelo
    • Sähköposti
Vs: SAHKin saavutukset?
« Vastaus #13 : 10.09.09 - klo:19:46 »
Puhut Juha viisaita sanoja. Tuo Ruotsin malli olisi kyllä paras, se olisi omiaan madaltamaan eri kuppikuntien välisiä muureja. Kenenkään ei tarvitsisi olla toiselle kateellinen ajoneuvon nimikkeestä kun vakuutusmaksut olisi samat.

MikaJaakkola

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 109
    • Sähköposti
Vs: SAHKin saavutukset?
« Vastaus #14 : 11.09.09 - klo:12:11 »
JFK aikanaan sanoi: Älä kysy mitä yhteisö voi tehdä sinulle, vaan kysy mitä sinä voit tehdä yhteisölle.

Juha Kaitanen
Turku

Juha, mutta JFK olikin demokraatti. :-/ Vaikkakin kiistämättä suurmies.
Eikös Milton Friedman sanonut: "The free man will ask neither what his country can do for him nor what he can do for his country." - ajatus, joka monelta unohtuu.

Noh asiaan, Suomessa elävänä kuitenkin ja SA-HK:n aluekerhon jäsenenä, pointtini oli se, että
ONKO SA-HK:lla jotain suunnitelmia harrastuksen edistämiseksi olemassa? Siitähän tässä järjestössä pitäisi olla kyse. Eli en tarkoita vastausta "Mene ehdottamaan", vaan sitä, että ennen näitä tulevaisuuden ehdotelmia(?) kai jonkinlaisia suunnitelmia luulisi järjestöltä itseltäänkin löytyvän?

Olisin voinut ymmärtää, että niillä ihmisillä, jotka käsittääkseni on valittu "johtoon" olisi itselläänkin jotain ideoita?

Tarkoituksenani ole olla mitenkään tuomitseva, lähinnä vain kaipaisin tietoa.

Toisaalta ihmettelen myös sitä, että eikö palstaa lue "ketään korkea-arvoisempi" , joka voisi tähän kysymykseen vastata?