Juha, emmekö me, jäsenmaksumme maksavat osallistu tähän ko. yhteisöön (SA-HK) jo jäsenmaksun muodossa?
Toki jokainen sitten osallistuu lisäksi sen mukaan kuin parhaaksi näkee, mutta käsittääkseni SA-HK:n pitäisi olla yhteisö, joka pystyisi viemään asioita eteenpäin ja saamaan asiansa kuuluviin myös valtakunnallisissa asioissa?
Ehkä aluekerho yksinään on liian heikko siihen tarkoitukseen?
Kyllä me olemme osallisia tässä yhteisössä maksamme me jäsenmaksun mihin istanssiin tahansa. Alueyhdistykset ovat varmasti liian heikkoja ja hajanaisia valtakunnallisen edunvalvonnan suhteen. Me tarvitsimme vahvan ja alueyhdistyksistä omalla tavallaan riippumattoman - ei siis minkään jäsenyhdistyksen keppihevosena olevan - valtakunnalisen edunvalvontajärjestön. Tuota järjestöä tulisi johtaa puheenjohtaja/toiminnanjohtaja ja hallitus, jotka ovat yhdistysaktiivisuudeltaan parasta A-luokkaa, kokeneita ja vahvan näkemyksen omaavia harrastajia.
Itse olen senverran ollut SA-HK ry:n hallinnossa mukana sekä osallistunut sääntömääräisiin vuosikokouksiin, että en ihan lähitulevaisuudessa usko tällaisen järjestötoiminnan syntymiseen. Kaikki uudistukset on vuosien varrella tehokkaasti torpedoitu ja muutoksia ajaneet henkilöt on savustettu ulos keskusjärjestömme hallinnosta. Tämä koskee vuosikymmeniä ei vain viimeisiä vuosia.
Järjestötoiminnan näköalattomuuden havaitsee, kun lukee SA-HK ry:n toimintasuunnitelmia tai toimintakertomuksia viime vuosilta. Ne ovat toistensa kopiota vain vuodet ja päivämäärät on vaihdettu. Niissä on joitain tekstejä, jotka olen itse kirjoittanut. Ne on siellä, vaikka en ole ollut mukana SA-hk ry:n hallinnossa kymmeneen vuoteen.
Olisi hyvä jonkun SA-Hk ry:n virallisen tahon käynnistää avoin ja perusteellinen keskustelu harrastusen sisällöstä ja kehittämistarpeista lähivuosina. Oppia voisi ottaa myös ulkomaisista yhdistyksistä. Osassa niistä harrastustoiminnan alku ajoittuu 1930-luvulle. Seminaari voisi olla tässä hyvä toimintamuoto.
Muutos keskusjärjestössämme edellyttää kaikilta muutosprosessiin osallistuvilta sitoutumista ja sitkeyttä. Jos siis muutosta halutaan ja se koetaan tarpeelliseksi. Vanhoja autoja ja autohistoriaa voi harrastaa ilman SA-HK ry:tä tai alueyhdistyksiäkin. Itse kuulun aika moneen ulkomaiseen alan yhdistykseen. Niiden puitteissa voi aivan hyvin toimia. Tämän mahdollistaa moneen taipuva internet.
Itse pistäisin jo töpinäksi...
Juha Kaitanen
Turku