Kirjoittaja Aihe: Palaako Mini kotiin? (ja museorekisteröintiin vaadittava alkuperäisyysaste.)  (Luettu 4931 kertaa)

Nappe1

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 10
Nyt se myrkyn lykkäsi. Lienee lähempänä kuin koskaan aikaisemmin se hetki kun jäsenhakemus Kymen mobilisteihin voisi lähteä. :)

Sain tänään illalla puhelun, jota toivoin tai oikeammin vähän pelkäsin kun tulin AKElta 3 viikkoa sitten tiedustelleeksi Isäni viimeisen Minin kohtaloa...

Sattumoisin selailin silloin vanhoja kuvia, kun negaskannerin myötä kaikki diat olivat siirtyneet digimuotoon koneelle. Kesältä 1983 käsivarren lapissa ja Tromsö alueella tehdyissä kuvissa 1975 myrkyn vihreä tonninen deluxe näkyi useammassakin, joten sain päähänpiston kokeilla että vieläkö koirankoppi on liikenteessä. No olihan se. Aamusella kotipaikkakunnalla ollessani osittain piruuttani vilautin tekstiviestiä isukille ja löysin itseni minuuttia myöhemmin omistajan numero luurissa valmiina.

Noh, koska omistaja ei ollut edes ajatellut myymistä, sovittiin että jos mieli muuttuu niin soittaa minullepäin. Luonnollisesti vähän oletin että ei kuulu mitään enää, mutta tänään puhelin pärähti soimaan. Nyt sitten pitäisi sorvata tarjousta, jos auton nykytila miellyttää. :)

Mutta sitten siihen tärkeimpään kysymykseen... Jo nyt nähdyistä kuvista huomasin muutaman pikkuseikan. Auto näyttäisi tosiaan olevan huippukunnossa ja juuri niin kunnostettu kuin omistaja sanoikin, mutta maalin sävy on vaihtunut. Sävy on edelleenkin tehtaan sävykartoissa mutta ei ole enää se militantin / myrkynvihreä vaan vaaleampi. Lisäksi katto on päätynyt Old english whiteen (ei sinällään yllätys tämän automallin kohdalla) joka nyt vähän epäilyttää että miten tuon kanssa on? JOS muistikuvani ei pahasti petä niin 1975 ei enää saanut tehtaalta kaksiosaisella maalauksella ainakaan tonnista. Liekkö tämä este jo sinällään museorekisteröinnille ilman katon uudelleenmaalausta? Lisäksi lokareihin on 26 vuoden aikana ilmestynyt muovilevikkeet ála Cooper. (näiden poistaminen tosin ei ole ihan niin arvokas urakka kuin katon uudelleenmaalaus.)

Alusta on kuulema uusittu alkuperäisen auton mukaiseksi, sisusta on alkuperäistä ja tekniikka on juuri se mitä pitääkin, joten näiltä osin homma pitäisi olla kunnossa.

Eihän se museokatsastus mikään välttämättömyys ole, vaan tämä on tulossa kauniiden kesäpäivien autoksi ja jo oma historia liitettynä tähän autoon tavallaan natsaisi...
Lasse 'Nappe1' Kärkkäinen
Kotka / Savitaipale

rane

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 103
  • Oldsmobile 98 Luxury Sedan. 425-rocket. -66. Jeep.
-Mikäs siinä sitten "hiertää"...? :-\
Who needs an airbag when you`re 18½ feet long and weigh 5700 pounds. Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425-super-rocket. -66.
Jeep Grand Cherokee. -95

Nappe1

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 10
-Mikäs siinä sitten "hiertää"...? :-\

siis tärkein kysymys tosiaan tuo että meneekö tuo nykysävytys tuon ikäiselle Minille "alkuperäisestä", ts. onko este mahdolliselle museorekisteröinnille? (kyseessä siis '75 1000 Deluxe, jossa valkoinen katto / vihreä pääväri. sävyt ovat tehtaan sävykartoista.)

Taustallahan vaikuttaa semmonen fakta että olemassa oleva kassavaranto oli alunperin suunnattu käyttöauton ostoon... eli villi veikkaus on että KUN ( ;) ) Minin kohdalla päästään hinnasta sopuun, kuljetaankin julkisilla vielä ainakin ensitalvi.

Mutta mitä pidemmälle tämä menee, sen varmemmalta se alkaa tuntua että ruvettava etsimään Minille talvisäilytystallia... Tilaisuus lienee sitä luokkaa että helposti ei ainakaan päästätetä ohi luiskahtamaan.
Lasse 'Nappe1' Kärkkäinen
Kotka / Savitaipale

KymiPJ

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 142
    • Sähköposti
Eiköhän ole nyt parasta, että haet Minin kotiin. Jää muuten loppuiäksi vaivaamaan. Siirrä sitä käyttöauton hankintaa ja ajelet bussilla, tai tyydyt hieman vaatimattomampaan. Vai onko jollain toisella henkilöllä vielä päätösvaltaa asiassa, kuten usein taitaa olla?

Koska näytät vaikuttavan Kymen kerhon alueella ja Kotkassa, kannattaa sinun kääntyä ensin jäsen- ja sitten säilytysasioissa (mielellään pikaisesti, koska säilytyskausi on alkamassa) kerhomme puoleen. Yhteystiedot löytyvät kerhon nettisivuilta osoitteesta www.kymenautomobiilikerho.fi (.../Yhteydenotto/Toimihenkilöt).

Terveisin

Jouko Peri
Sihteeri
Kymen Automobiilikerho r.y.
040 716 7659

Toni Naskali

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 70
    • Simca & Vedette
    • Sähköposti
Tuon värin suhteen en osaa valitettavasti neuvoa, mutta yksi ääni täältäkin minin hankkimiseksi. Käyttöautoja tulee aina uusia ja niihin sijoitettua rahaa harvoin saa takaisin, mutta kun haet sen minin takaisin kotiin niin siinä on rahat hyvässä tallessa ja jos mieli sitten myöhemmin muuttuu niin aina löytyy minille ostaja. Älä päästä tilaisuutta ohitse.

Nappe1

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 10
periaatepäätös Minin ostamisesta on tehty, kunhan auto on paikanpäällä muutaman pidempään käytännössä autoja harrastaneen kaverin kanssa käyty toteamassa kehityskelpoiseksi / hyväksi yksilöksi ja hinnasta päästään sopuun. :)

Kiitoksia vinkeistä. Flying Finnseissä osasivat kertoa että periaatteessa noilla sävyillä ei mene, mutta käytäntö vaihtelee ja auton, sopivan museokatsastajan ja supliikkisen omistajan natsatessa voi onnistuakkin.


EDIT: ja kymen mobilisteihin ottanen yhteyttä liittymisen merkeissä heti kun löydän sopivasti aikaa asian hoitamiseen. :) Niin monta vuotta oon Suursaimaan ympäriajoissa rastipaikoilla pyörinyt että lienee aika ainakin koettaa laittaa omaakin lusikkaa yhteisen hyvän eteen, olkoonkin että maakunta on eri.
« Viimeksi muokattu: 03.09.09 - klo:13:47 kirjoittanut Nappe1 »
Lasse 'Nappe1' Kärkkäinen
Kotka / Savitaipale

Jarko Häkkinen

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 273
    • Sähköposti
Äkkiähän sen katon maalaa, jos auton perussävy menee läpi. Toisaalta Mini olisi oikein pätevä käyttöpeli vielä tänä päivänäkin, sehän poistui tuotannostakin vasta 2001. On tosin sääli ryvettää suolassa alkuperäisenä säilynyttä autoa.