Kirjoittaja Aihe: Korin puukehikko  (Luettu 3179 kertaa)

MikaJaakkola

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 109
    • Sähköposti
Korin puukehikko
« : 08.10.09 - klo:10:03 »
Hei,

tulipa tuossa hankkittua auto, jonka korissa on puukehikko. Valkosaarnia (northern white ash) kuullemma ovat siinä tehtaalta käyttäneet.
Onko kellään mitään käsitystä miten koripuut käsitellään/taivutetaan tms työstetään?


joe smith

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 34
Vs: Korin puukehikko
« Vastaus #1 : 08.10.09 - klo:20:50 »
Terve,mikähän auto ja vuosimalli?Kyllä ne koripuut on ihan käsityönä tehtävissä,yleensä ne on veistetty/sahattu muotoonsa ei siis yleensä taivuteltu liiemmin.Ja riippuen puuosien uusittavasta määrästä työ ei ole helppoa eikä nopeaa.

joe smith

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 34
Vs: Korin puukehikko
« Vastaus #2 : 09.10.09 - klo:20:18 »
Niitä koripuita voi tehdä ihan tammesta,pyökistä,saarnesta ja koivustakin,tai itse ainakin olen tehnyt kestää kyllä ja vielä kun lahosuojaa puut ennen peltien laittoa niin hyvä tulee. Kehikko on tutkittava kokonaan eli verhoilu pois ja sitten tutkimaan varsinkin liitokset joissa on ruuveja ovat ne kriittiset kohdat josta mätänee ja ihan noiden käsittelemättömien  ruuvien takia Vanhat puut kannattaa ennen irroitusta valokuvata ja tehdä mittapiirrokset ym kun tahtovat sitten hajota muruiksi irroitus vaiheessa,ja tärkein homma on mitata ja taas mitata kaikki ennen purkamista.Ja sitten kun kaikki uudet puut on soviteltu ja ovat VARMASTI mitoissaan ja sopivat voi liitokset liimata joko cascolin huippuliimalla tai normaalilla veden kestävällä puuliimalla,käyttäen rosteri tai tms ruuveja liittämiseen.Puutavaraa ei kannata säilyttää kuivemmassa kuin normaali lämmin talli tms,mutta puun kannattaa antaa "tekeytyä siinä tallissa" muutamia viikkoja vähintään ennen kuin alkaa sitä työstää ettei tule kuivumis tai turpoamis ongelmaa niin pahasti.Mutta kuten aiemmin sanoin työ kova ja haastava jos koko kori puut joutuu tekemään ja ajallisesti pitkä prosessi.