Kirjoittaja Aihe: harrasteajoneuvolakialoite  (Luettu 34398 kertaa)

c-petteri

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 18
Vs: harrasteajoneuvolakialoite
« Vastaus #30 : 29.12.10 - klo:13:13 »
Mikähän on Sahk:n kanta  mahdolliseen uuteen harrasteajoneuvoluokkaan.

Ei oo tietoa, mutta voisin olettaa kannan olevan kielteinen. Sehän voisi uudistaa aika yllättävälläkin tavalla tätä harrastusta moinen ajoneuvoluokka ja eiköhän Sahk ole enemmänkin keskittynyt saavutetuista eduista kiinnipitämiseen, kuin uudistuksiin.

Jarko Häkkinen

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 273
    • Sähköposti
Vs: harrasteajoneuvolakialoite
« Vastaus #31 : 29.12.10 - klo:16:13 »
Muistelisin kuulleeni, että SAHK on ollut mukana ajamassa tuota aloitetta.

tsav

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 108
Vs: harrasteajoneuvolakialoite
« Vastaus #32 : 29.12.10 - klo:16:26 »
Muistelisin kuulleeni, että SAHK on ollut mukana ajamassa tuota aloitetta.
Näin minäkin muistelen. Politiikassa tällaisten asioden päätökset vain tuppaa hautautumaan "tärkeämpien" asioiden alle. Eli jäävät ns. pinon alinmaiseksi.
'58 Hermes 2000 (owned since 1978)
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)

JLS

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 30
    • Sähköposti
Vs: harrasteajoneuvolakialoite
« Vastaus #33 : 30.12.10 - klo:11:20 »

Tietääkseni SA-HK ei ole ollut tämän lakialoitteen takana tai edes mitenkään mukana ajamassa.
En usko tämän aloitteen menevän läpi eduskunnassa jo senkin vuoksi, että vaalit ovat jo hyvin lähellä ja vaalikaudella loppuun viemättömät lakialoitteet raukeavat automaattisesti.

Yritin selvitellä asiaa eduskunnasta ja aloite on kiertänyt parissa valiokunnassa, jonka jälkeen jäänyt pöydälle odottamaan. On vaikea uskoa tämänkaltaisten lakialoitteiden läpi menemiseen eduskunnassa, koska esimerkiksi käyttövoimaverotus uudistuu päästösuuntaiseksi siten, että päästöjä tullaan pienentämään voimakkaasti myös liikenteessä.
Siksi on vaikea uskoa että siihen mahtuisi enää sellaista ajatusta, jossa lisättäisiin erityisvapauksia pienille ryhmille, jo nykyisellään meillä on n. 30 000 museoajoneuvoa ja jos tämän kaltainen uudistus tulisi, niin se todellakin moninkertaistaisi ko. kaluston määrän.

Lisäksi jo nykyisellään ajoneuvon poistaminen ja rekisteröiminen on tehty varsin mutkattomaksi ja sitä kautta harrasteajoneuvon liikenteessä pitäminen lyhytaikaisesti edullisemmin kustannuksin on jo mahdollista.

Erilaisia vaihtoehtoja on myös ollut esillä SA-HK:ssa mm. ns. Ruotsin malli, josta keskustelimme viime keväänä kevätkokouksessamme ja konservointi!

Jukka Suutari

linis51

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 19
Vs: harrasteajoneuvolakialoite
« Vastaus #34 : 30.12.10 - klo:14:38 »
Eipä tälläinen harrasteajoneuvo pussihousumiesten maailmaan mahdu. Kohta varmaan vaaditaan museoajoneuvollekin 50 vuoden ikää.

JLS

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 30
    • Sähköposti
Vs: harrasteajoneuvolakialoite
« Vastaus #35 : 31.12.10 - klo:12:56 »
Älä ymmärrä väärin vastaustani!
Kyse ei missään nimessä ole meidän järjestön sisäisestä ajattelutavasta, uskon että lähestulkoon 100% olisimme sellaisen lakialoitteen tai lain takan jossa saisimme tämänkaltaisen erityisvapauden.
On vain kuunneltava ympäristöä ja oltava realistinen siinä, mikä asia voisi mennä läpi.
Kuten kerroin, tällaisenaan kyseinen esitys ei ole realistisesti asetettu tavoite!
Lisäksi on muistettava kun puhutaan harrasteajoneuvosta niin se sisältää myös moottoripyörät jne.., tuon aloitteen tekijät ovat ajatelleet ainoastaan autoa ja unohtaneet kolikon toisen puolen.
Nykyinen museoajoneuvoasetus jättää harmillisesti ulkopuolelle sellaiset ajoneuvot, joita on pitänyt muuttaa esim: vallitsevan verotuskäytännön tai tullilain vuoksi mutta ne ajoneuvot ovat kappale Suomalista liikennehistoriaa ja ovat siksi mielestäni tallentamisen arvoisia! Tämän lisäksi on olemassa myös muita näkökohtia liikennehistorian tallentamiseen!
Ne asiat joita me ajamme, on oltava linjassa toimintaperiaatteidemme kanssa!
Lisäksi on muistettava harrastuksemme ainutlaatuisuus, sekä se että tallennettava kalusto on asianmukaista.
Pelkkä lainkohdan muuttaminen on liian lavea ja johtaisi ennen pitkää virheellisiin tulkintoihin
Kertaan tässä toimintaperiaatteemme!

   Toimia moottoriajoneuvoperinnettä vaalivien yhdistysten keskusjärjestönä ja edistää niiden toimintaa
    Maassamme olevien ja tänne tuotujen ajoneuvojen luettelointi, niitä koskevan kirjallisuuden ja muun tietouden hankkiminen ja säilyttäminen
    Edistää vanhojen moottoriajoneuvojen säilyttämistä, kunnostamista ja entistämistä, sekä vaalia liikenneperinnettä
    Jakaa vanhoja moottoriajoneuvoja koskevaa tietoutta
    Toimia yhdessä liikenne- ja museoviranomaisten kanssa vanhoja moottoriajoneuvoja koskevissa asioissa
    Toimia yhdessä vastaavien muiden järjestöjen kanssa

Uskon, että löydämme hyviä ratkaisumalleja joiden pohjalta voisimme parantaa vallitsevaa tilannetta! Pidetään yhtenäinen linja, että olemme sopivan tilaisuuden tullen iskukykyisiä!

Jukka Suutari

c-petteri

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 18
Vs: harrasteajoneuvolakialoite
« Vastaus #36 : 31.12.10 - klo:16:30 »
No eihän tuo pahalta kuulosta, että periaatteessa ollaan avoimia uusille lakialoitteille. Tuolla vmpk:n puolella kun ollaan niin täydellisessä kilpikonnapuolustuksessa saavutettujen etujen suhteen, että kaikki uusi torpataan lauseella: "ei kuulu kerhomme toimintaperiaatteeseen". Vaikka siellä vmpk:kin toimintaperiaatteessa oleva lause "Tavoitteena on edistää vanhojen moottoriajoneuvojen säilyttämistä, kunnostamista ja entistämistä", ei mielestäni kuitenkaan sulje pois sitä ajatusta että edistettäisiin myös muiden kuin alkuperäiskuntoon entistettyjen ajoneuvojen harrastusta. Eihän nämä mitään museokerhoja pelkästään ole. Periaatteessa tuon lauseen allehan mahtuu melkein kaikki vanhojen autojen parissa tapahtuva harrastustoiminta, romurallia ehkä lukuunottamatta. 

Ja minä kun luulin että tämä Sahk on näistä kahdesta se pahempi pussihousuporukka, mutta ilmeisesti sitten ei.

Eli pyydän anteeksi ja poistun takavasemmalle.  8)


alfadatsun

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 312
    • Sähköposti
Vs: harrasteajoneuvolakialoite
« Vastaus #37 : 01.01.11 - klo:17:37 »
Ei kannata kuitenkaan niellä Suutarin kirjoitusta kuvitellen että SA-HK olis mitenkään halukas harrasteautoihin, ma-statuksen ylläpito on kuitenkin sitä millä SA-HK yrittää pitää jo kaatunutta valtakuntaansa yllä.
Itse käsittäisin yksinkertaisimmaksi autoihin vaihdettavat rekisterikilvet.
Ts. harrasteautoharrastajalla olisi yhdet rekisterikilvet jotka voisi laittaa johonkin vaikkapa harrasterekisteriin ilmoitettuun autoon kerrallaan, kilvet olisivat henkilökohtaiset.
En ole tavannut kuljettajaa joka ajaa useammalla ajoneuvolla kerrallaan.
Tällä tavoin saataisiin yksinkertaisesti sekä levittämättä ideaa liian laajaksi kaikille toimiva harrasteautorekisteri.
Tällaisen rekisterin käyttö ei varmaankaan voisi paisua lähellekään samaan kuin nykyinen ma-rekisteri.
Ajatellaanpa vaikka kuinka paljon on nykyään ma-kilpisiä Mersuja, tuosta 80-luvun taitteesta, mitkä ovat niiden ma-kilpisyyden todelliset perusteet ::)

c-petteri

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 18
Vs: harrasteajoneuvolakialoite
« Vastaus #38 : 01.01.11 - klo:19:43 »
Kyllä, nuo siirrettävät harrastekilvet olisi se järkevin tie eteenpäin. Eikös jossain keskieuroopan maassa tämmönen järjestelmä ole käytössä. Sveitsissä ehkä ?

GMies

  • Vieras
Vs: harrasteajoneuvolakialoite
« Vastaus #39 : 20.01.11 - klo:21:18 »
Eipä tälläinen harrasteajoneuvo pussihousumiesten maailmaan mahdu.
Pitäisikö mahtua ? Eipä tunnu tuloksista päätellen mahtuvan edes omien harrastajien maailmaan.

Tuolla vmpk:n puolella kun ollaan niin täydellisessä kilpikonnapuolustuksessa saavutettujen etujen suhteen, että kaikki uusi torpataan lauseella: "ei kuulu kerhomme toimintaperiaatteeseen".
Ja minä kun luulin että tämä Sahk on näistä kahdesta se pahempi pussihousuporukka, mutta ilmeisesti sitten ei.
Eli pyydän anteeksi ja poistun takavasemmalle.  8)

Mielestäni melko outoja kannanottoja ? Jos VMPK tai SAHK on sitä mieltä, että "ei kuulu toimenkuvaan", niin asia on silloin niin. Aivan kuin nuo järjestöt olisivat jonkun "kolmannen" hallinnassa ? Jäsenistö se on joka päättää säännöistä, valitsee keskuudestaan edustajat hallituksiin ja päättäviin elimiin, eli jäsenistö - harrastajat ovat "sitä mieltä".
Tätä harrasteajoneuvoasiaa vatkattu vuosikaudet ja tulos on +- nolla.
Olisiko aika näiden "harrasteauto" harrastajien alkaa tehdä asialle jotain itsekin, eikä vaatia sitä muilta.  Uskallan väittää, että asia ei etene hituistakaan muita ajoneuvoharrastajia solvaamalla.

 Jussi Koskinen

kaila

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 34
    • Sähköposti
Vs: harrasteajoneuvolakialoite
« Vastaus #40 : 01.02.11 - klo:15:48 »
Kyllä Sahk:n tulisi jatkossa ottaa aktiivisempi rooli lakiasioissa. Varsin yleisesti jo tunnustetaan, että nykyisessä museoajoneuvolaissa on korjaamistarvetta. Esim. ainutlaatuiset suomalaiset tehdyt ja suomessa muutetut ajoneuvot eivät voi läpäistä museoajoneuvotarkastusta, koska niitä ei ole tehty tehtaassa. Konservoinnista on puhuttu jo vuosikausia, mutta siitäkään ei ole kai saatu tehtyä minkäänlaista lakimuutosesitystä. Rajan veto, milloin esim. verhoilu on uusittava, on toki vaikeaa, jos sen vaikeaksi tekee. Minkä takia me itse asetamme rajat tasolle ' hieman kulunut, ehjä', joka usein johtaa verhoilun täydelliseen turhaan uusimiseen muka alkuperäisen kaltaisella verhoilulla, emmekä esim. ' alkuperäinen, reijät paikattu ' tasolle. 

ihmemies

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 610
  • ihmemies
    • Sähköposti
Vs: harrasteajoneuvolakialoite
« Vastaus #41 : 19.04.15 - klo:21:01 »
1. Museoauto
2. Klassikkoauto
3. Retroautojen (suosta vedetyt/katsastettu)
4. Antiikkiauto
"näyttää ( "peukku merkkiä!!) vuoteen 2016
 se kuulema auttaa jaksamaan ja tsemppaamaan...?
 mikeangelsantana2013@gmail.com
DKW Masterklasse cabrio 1937   ja Gazelle mercedess SSK 1929
foorumin ehkä innostunein vanhojen dokumenttien omistaja =)

pekkaV

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 91
    • Sähköposti
Vs: harrasteajoneuvolakialoite
« Vastaus #42 : 15.12.17 - klo:21:23 »
Tässä ikuisuusasiassa, harrasteajoneuvolakialoitteessa, kuuluu tapahtuneen jonkinlainen liikahdus. Viimeisimmän Automobiili lehden mukaan Trafi on kutsunut useamman autoharrastajien yhdistyksen edustajia kuultavaksi asiasta 9.11. kuluvaa vuotta. Mukana SAHK, FHRA, AL ja Autoharrastajat ry. AKK oli myös kutsuttu, mutta asia ei heitä kiinnostanut.

SAHK ja FHRA olivat jättäneet myös kirjalliset lausunnot etukäteen ennen kuulemistilaisuutta.

Hienoa kuulla, että edustajamme ovat mukana edistämässä tätä tarpeellista asiaa.
Mielestäni harrasteajoneuvolaki ja MA-laki tukisivat ja täydentäisivät toisiaan ja varmasti selkeyttäisivät käytäntöjä. Myös nyt niin pelätyt MA-lain "väärinkäytös" uhkat vähenisivät, jos tarjolla olisi vaihtoehto laaja-alaisemmalle harrasteajoneuvon määritelmälle.

Tällainen uutinen (ja toivottavasti asian eteneminen) vahvistaa tunnetta, että kannattaa olla mukana SAHK:ssa ja edes jäsenmaksullaan hieman auttamassa yhteisön toimintaa, vaikka en itse olekaan yhdistystoiminnassa aktiivinen toimija. Vanhat Parrat pelastivat laajasti kanttiautokantaa ja saivat aikaan MA-lain (asetuksen), siitä hatunnosto ja kunnioittava kumarrus heille. Jos nyt pystymme yhdessä muiden aktiivisten moottoriajoneuvoyhdistysten kanssa ajamaan maahamme toimivan harrasteajoneuvolain, olisi siinä aihetta nykypolvellekin hieman röyhistää rintaansa ja tuntea jatkaneensa edellisten kunniakasta uraa.
>------------------10781---------------------<
"Dodge Fluid Drive - Smoothest car afloat"