Kirjoittaja Aihe: Markkinoille tuleva uusi bensiini? Entä harrasteautot ?  (Luettu 5905 kertaa)

MikaJaakkola

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 109
    • Sähköposti
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009120110686901_uu.shtml

KAKSI VAIHTOEHTOA Vuoden päästä tankkausvaihtoehtoina on joko E5 (eli perinteinen bensa) tai uusi E10.

EU:n ympäristödirektiivit painavat päälle. Suomen liikenteessä biopolttoaineiden osuuden tulee kaksinkertaistua parin vuoden sisällä. Siksi verokarhu teroittaa jo kynsiään. Auto- ja öljyalan keskusjärjestöt ovat liikkeellä ja öljy-yhtiöt solmivat etanolisopimuksia rakentaen biodiesellaitoksia.

Maanantaina Öljy- ja kaasualan Keskusliitto, Autoalan Keskusliitto, Autotuojat sekä Autoliitto antoivat yhteisen julkilausuman, jonka mukaan uudeksi perusbensiiniksi tulee vuoden 2011 alussa E10.

E10 on bensiiniseosta, josta kymmenen tilavuusprosenttia on etyylialkoholia.

Uusiutuva luonnonvara

E10:n sisältämän etanolin tulee olla valmistettu uusiutuvista luonnonvaroista eli käytännössä kyse on joko maataloustuotteesta tai teollisuuden jätteistä tislatusta polttoaineesta.

Suomessa öljy-yhtiö ST1 tuottaa jo nyt pienimuotoisesti etanolia elintarviketeollisuuden jätteistä. Teoriassa etanolia voidaan tuottaa myös kotitalouksien biojätteistä. ST1:n suunnitelmissa on myös käyttää hyväkseen paperiteollisuuden ylijäämämassaa.

Kaksi pistoolia

Toisin kuin 85 prosenttia etanolia sisältävä E85-polttoaine, E10 palaa moitteetta myös tavallisissa bensiiniautoissa. Erityisiä kaksipolttoaineratkaisuja ei siis tarvita. E10:n energiasisältö on toki muutaman prosentin heikompi kuin perinteisen bensiinin, mutta se tarkoittaa vain pientä lisäkulutusta.

Etanoli on myös (verottomalta hinnaltaan) jonkin verran bensiiniä kalliimpaa. E10:n kuluttajahinnan laskee viime kädessä verottaja.

Autoalan järjestöt vakuuttavat, että E10 tulee saman tien myyntiin koko maahan. 95E- tai 98E-bensiini poistuu valikoimasta.

Kaikkiin suomalaisautoihin ei E10 alkoholin syövyttävän vaikutuksen vuoksi sovellu.


Sopiiko uusi polttoaine autoosi? Katso merkkikohtaiset suositukset tiistain Iltalehdestä.


Niin että mitenkä lyijyllisen bensiinin tarvitsevat vanhemmat autot?

600SL

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 101
Vs: Markkinoille tuleva uusi bensiini? Entä harrasteautot ?
« Vastaus #1 : 01.12.09 - klo:17:49 »
Eihän lyijyllistä bensaa ole saanut vuosiin. Lyijynkorvike on pitänyt pullosta tähänkin asti laittaa.
Piikkinä pussihousussa jo 17.10 -05

Jarko Häkkinen

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 273
    • Sähköposti
Vs: Markkinoille tuleva uusi bensiini? Entä harrasteautot ?
« Vastaus #2 : 01.12.09 - klo:18:35 »
Meidän autoihimme soveltuvaa bensiiniä ei ole ollut myynnissä enää aikoihin, silti ne jostakin syystä liikkuvat. Tietysti palaneita venttiilejä, vuotavia tiivisteitä, y.m. esiintyy, mutta kai se on meidän parhaaksemme, kun kerran meitä viisaammat ovat niin määränneet. Uskoisin jopa tuon E85-sotkun toimivan useimmissa vanhoissa autoissa, mutta korroosion torjumiseksi olisi kai keksittävä jotakin. Sotaa edeltävät autot tehtiin varsin huonoille polttoaineille, niissä kai palaa mikä tahansa löpöä parempi polttoaine. Lyijyäkään ei tarvita. Uudemmat autot voivat olla nirsompia.

MikaJaakkola

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 109
    • Sähköposti
Vs: Markkinoille tuleva uusi bensiini? Entä harrasteautot ?
« Vastaus #3 : 01.12.09 - klo:20:42 »
Nonäin,

olisi toki hyvä saada jonkinlainen "virallisesta lähteestä" tullut tiedote tms.. jos joku tietää enemmän.

En haluaisi olla omalla harrasteajoneuvollani koekaniinina, että toimiiko vai tuleeko koneremontti eteen.
Kai tätä nyt joku meidänkin näkökulmastamme on miettinyt? Eihän tämä kai ole edes mikään uusikaan asia...

Vai loppuuko harrasteajoneuvoilla ajo sitten tähän?

Puukaasua kehiin?

pono

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 22
    • Sähköposti
Vs: Markkinoille tuleva uusi bensiini? Entä harrasteautot ?
« Vastaus #4 : 05.12.09 - klo:14:24 »
Biopolttoainiden aiheuttamat ongelmat tulevat olemaan moninaiset ja ne koskevat yhtälailla nykyautoja.
-biopolttoaineet, sekä bensiini että diesel, ovat otollisia kasvualustoja bakteereille ja leville. Nämä taasen tukkivat koko polttoainejärjestelmän. Ratkaisu on olemassa lisäaineiden muodossa, maahantuoja Kaasutinexpertti oy tuo aineet markkinoille kevään 2010 kuluessa.
-kumi ja muoviosien kovettuminen/hapertuminen ym. muutokset. Näitä on vain uusittava sitä mukaa kun viat ilmenevät.
-voiteluaineiden viskositeettimuutokset. Harvemmin vastaantuleva ilmiö harrastekalustossa, jos öljyt vaihdetaan 5000-7500 km välein.
Kuitenkin nostaisin tärkeimpänä asiana esiin nykypolttoaineiden täysin erilaiset palo-ominaisuudet verrattuna takavuosikymmeniin. Nakutus ja ennakkosyttyminen saadaan vanhoissa bensiinimoottoreissa hallittua tällä aineella:
http://www.monitoimi.org/vsp-plus-p-857.html
Vähärikkisen dieselpolttoaineen aiheuttamat voiteluongelmat ruiskupumpulla ja suuttimilla on ratkaistu tällä:
http://www.monitoimi.org/diesel-power-sport-p-861.html
Ongelmiin on onneksi ratkaisut, vanhan kaluston liikenteessä pitäminen vaatii vain hieman enemmän paneutumista.