Kirjoittaja Aihe: Viinan voimalla  (Luettu 6739 kertaa)

Jarko Häkkinen

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 273
    • Sähköposti
Viinan voimalla
« : 28.05.10 - klo:17:10 »
Kuinka on tuon etanolibensan sopivuus vanhoihin autoihin? Onko siitä mitään tietoa? Etanoli on ilmeisesti melko syövyttävää polttoainejärjestelmälle, onko olemassa mitään lisäainetta sen estämiseksi? Monessako autossa se aiheuttaa ongelmia? Eivätpä nykyisetkään bensalaadut kyllä kovin hyvin käy, karstoittavat moottoreita ja hapertavat polttoainejärjestelmän tiivisteitä.

ihmemies

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 613
  • ihmemies
    • Sähköposti
Vs: Viinan voimalla
« Vastaus #1 : 28.05.10 - klo:23:27 »
Napsin tuohon alle muutaman seikan joita luin artikkelista..

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/05/fi_FI/etanolibensa/

Mitä uudempi auto, sen todennäköisemmin etanolibensiini autolle käy. Vanhemmat automerkit voivat käyttää jatkossa 98-bensiiniä, jossa on enintään 5 prosenttia etanolia.     
----------------------------------------------------------
Väärä bensa ei tee heti vahinkoa

E10-bensiinin satunnainen tankkaaminen bensa-autoon, johon se ei sovellu, ei aiheuta välittömiä vahinkoja eikä polttoainetta tarvitse poistaa autosta. Auton käynnistyvyys ja käyttöominaisuudet pakkasessa saattavat heiketä tilapäisesti.
-----------------------------------------------------------------

Autokohtaiset tiedot etanolibensiinin soveltuvuudesta löytyvät :
 E-10-bensiinin sivuilta.     http://www.e10bensiini.fi/
"näyttää ( "peukku merkkiä!!) vuoteen 2016
 se kuulema auttaa jaksamaan ja tsemppaamaan...?
 mikeangelsantana2013@gmail.com
DKW Masterklasse cabrio 1937   ja Gazelle mercedess SSK 1929
foorumin ehkä innostunein vanhojen dokumenttien omistaja =)

ihmemies

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 613
  • ihmemies
    • Sähköposti
Vs: Viinan voimalla
« Vastaus #2 : 29.05.10 - klo:00:25 »
Mielipiteeni on ihan samalla tasolla kun tietäisin enempää kuin sikatuulimyllystä!

85 octaaninen...  :o

paljonkohan tarvii sitten sekottaa lennokkibensaa et saa takas 98 oct?

pentuna laitettiin viritettyihin mopoihin ,nitrattuabensaa  25% nitroa ja 75% metanolia että pihassa pääsi ajelemaan kovemmin. Eikös tällöin octaaniarvo ole korkeampi ja mäntä tuntu ainakin menevän kiireellä, jopa nurkan taakse mopoa pakoon.. =)
Tämän ilmiön sain nauramalla todeta...
kai ne kiihdytys puolella käyttää noita aineita ihan oikein kun pikkasen on ajatusta koneelle annettu.

noiden hyötysuhteet on niin korkea tiedettä että enpä suosittele AUTOON sotkemaan..

Metanolin käytössä on myös muita hyöty tekiöitä. ( viritys )
moottori vähemmän lämpökuormittuu.
Metanoli myllyihin tarkoitetut kaasuttimet on aivan erikokoiset suutin kanaviltaan kuin bensa käyttöisiin koneisiin tarkoitetut. 

Oma mielipiteeni on että pitäs vaan 98 ja 95 sen..
kohtahan sitä tarvii 4 kärkitulpat ja vankkel moottorin.
Amerikassa on 120oct ja meillä kohta 85 oct.. mut meillähän on puolimoottoritkin  ;D ..
PS: olen uudistusmyönteinen varauksella... hetken aikaa varmaan edullisempaa polttoainetta ja sit nousee varmaan samaan.

En tiedä onko metanoli se aine jossa ne octaanit asuu ..?
(Ruotsissa alkoholilla penkittäessä varmaan saatu hyviä tuloksia.)

Itseasissa ford clubin puolella näkys olevan
TVR nimimerkki komentoinut hyvin polttoaineisiin.

ja virittämiseen mä en lähde höpöttämään ,kun meni jo osittain ohi aiheen..
Suomessahan on ammatti ihmiset tuohonkin virittämiseen..
« Viimeksi muokattu: 29.05.10 - klo:00:56 kirjoittanut ihmemies »
"näyttää ( "peukku merkkiä!!) vuoteen 2016
 se kuulema auttaa jaksamaan ja tsemppaamaan...?
 mikeangelsantana2013@gmail.com
DKW Masterklasse cabrio 1937   ja Gazelle mercedess SSK 1929
foorumin ehkä innostunein vanhojen dokumenttien omistaja =)