Kirjoittaja Aihe: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus  (Luettu 56813 kertaa)

soossi

  • Vieras
Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« : 30.05.06 - klo:09:40 »
Hei,

sain eilen museoautoprojektistani purettua sisustan pois  kunnostettavaksi ja lattiassa paljastui yllättäen olevan useita ruostereikiä. Myyjä oli väittänyt sitä ruosteettomaksi Lapin autoksi ja se oli seissyt hyvässä säilössä pressun alla viimeiset 20 vuotta, joten minua taidettiin hieman viilata linssiin kun siinä oli kuitenkin ruostetta >:( .
Nyt Peugeotti pitäisi kuitenkin saada korjattua enkä minä osaa hitsata kunnolla. Käyttöautoistani olen aina korjannut ruostereiät lasikuitumatolla ja metallikitillä ja aina on mennyt katsastuksesta läpi, kun tekee huolellisesti ja laittaa paljon massaa päälle. Voiko näin korjata myös tulevan museoauton vai tuleeko siitä sanomista museoautotarkastuksessa? Jos näin ei saa tehdä, niin voiko pohjan sitten korjata pellinpaloilla ja popniiteillä?
« Viimeksi muokattu: 30.05.06 - klo:12:13 kirjoittanut soossi »

soossi

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #1 : 30.05.06 - klo:14:59 »
Yhtälailla voit tehdä fuskua museoautoaihioosikin, kunhan et jää kiinni tekemisistäsi eli teet siististi ja peittelet jälkesi huolella. 

No jolleivat museotarkastajat yleensä ole normaalia katsastusmiestä tarkempia niin voin ihan hyvin korjata reiät lasikuitumatollakin. Museoautolla ei kuitenkaan ajeta kovin paljoa ja auto pitäisi saada museointikuntoon mahdollisimman halvalla kun työttömällä ei oikeen ole kovin paljoa rahaa. Aikaa on sitten onneksi sitäkin enemmän ;D. Verhoilujen kunnostukseen menee kuitenkin paljon rahaa ja ne ovat museoautossa paljon näkyvämpi ja mielsetäni olennaisempi osa kuin pohja.

Moottori savuttaa aika paljon eikä se varmaan ole enää kovin hyvä, mutta löysin internetistä tällaisen ihmeaineen kuin MC-2000, jolla kuulemma voi helposti pinnoittaa kuluneet osat uudenveroisiksi:

http://smazka.ru/lang/fi/index.php?r1=1551&r2=1552&r3=9999&r4t=191&r5=1553

Täällä löytyy testituloksia:'

http://smazka.ru/lang/fi/index.php?r1=1611&r2=1612&r3=9999&r4t=201&r5=1613

Onko kenelläkään kokemusta, toimiiko tuo aine? Itseäni vähän epäilyttää, kun se on venäläistä eikä venäläiset osaa yleensä tehdä kunnolla mitään muuta kuin vodkaa, mutta toisaalta testitulokset vaikuttivat perusteellisilta ja vakuuttavilta. Moottorin kunnostaminen pinnoittamalla olisi paljon halvempaa kuin koneistaminen ja uusien osien ostaminen, mutta haluaisin vielä kuulla kokeneempien entisöijien mielipiteitä ennen kui9n rupean moottoria korjaamaan. Saan moottorin varmaan irrotettua ihan lähipäivinä kunhan vain saan naapurilta kauhakuormaajan lainaan moottorin nostoa varten.


jakoketju

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 39
    • Sähköposti
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #2 : 30.05.06 - klo:17:42 »
Moi , vielä kerran niinkuin Jukka T. sanoi . ÄLÄ korjaa pohjaa lasikuitumatolla ,Äläkä POP-niiteillä .Eikä tarkastajiakaan  sovi mennä ku****maan. Se minkä taakseen jättää ,sen edestä löytää.......eikös?  Halvalla ei saa hyvää..... :-\  t: jakke

600SL

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 101
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #3 : 30.05.06 - klo:17:49 »
Hitsaaminen on ainoa vaihtoehto. Wanhaa ruosteetonta autoa ei taida olla olemassakaan, ellei ole viety tehtaalta talliin ja ainoat ajokilometrit ovat tehtaan testiradalta.
En itsekään osaa kunnolla hitsata. Aina Mig-pilli tarttuu käteen, kun rautaa pitää yhdistää. Tekemällä oppii. Hyvä hitsari tekee hyvää jälkeä nopeasti, keskinkertainen hitaasti. Huonolta hitsarilta hyvä sauma tulee harjoituksen jälkeen. ;)
Kuparipelti sauman vastapuolella helpottaa hommaa kummasti.

Jos nuo ihmeaineet todella toimisivat, moottorikoneistamot olisivat tarpeettomia. Vakuuttavia testituloksia saa nettiin kuka tahansa kirjoitustaitoinen.

Piikkinä pussihousussa jo 17.10 -05

soossi

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #4 : 30.05.06 - klo:20:33 »

Jos nuo ihmeaineet todella toimisivat, moottorikoneistamot olisivat tarpeettomia. Vakuuttavia testituloksia saa nettiin kuka tahansa kirjoitustaitoinen.



Tämä entisöinti alkaa pelottaa yhä enemmän. Onko todella pakko käyttää moottorikoneistamoa ? Ei työttömällä kovin paljoa ole rahaa harrastaa.

alfadatsun

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 312
    • Sähköposti
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #5 : 30.05.06 - klo:20:41 »

Jos nuo ihmeaineet todella toimisivat, moottorikoneistamot olisivat tarpeettomia. Vakuuttavia testituloksia saa nettiin kuka tahansa kirjoitustaitoinen.



Tämä entisöinti alkaa pelottaa yhä enemmän. Onko todella pakko käyttää moottorikoneistamoa ? Ei työttömällä kovin paljoa ole rahaa harrastaa.
Jos rahaa on vähän kannattaa tarkoin ajatella ja tutkia mitä oikeastaan on vialla,jos moottorihommat ovat vieraita joku tuttu taitavampi
saattaa sopivasti auttaa kun juttuun tulet.
Ja kun on aikaa ei ole pakko hosua,tulee vähemmän sutta ja osia löytyy halvemmalla.
Onnea rakenteluun ;D

kalle5v

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #6 : 31.05.06 - klo:01:41 »
Olipa ikävää, jos petyit. Autoa ei pidä seisottaa pressun alla juuri hetkeäkään, sillä kosteus ei pääse pois ja hapantuminen sekä home saa vauhtia. Älä siis tee kasvihuonetta homeelle ja ruosteelle. Pressua voi käyttää vain kehikon kera siten, että tuuletus toimii yläosassakin.

Ei museopautoa saa paikkailla mielellään kuin puskusaumapaikoin eli reunat eivät ole päällekkäin. Sellainen paikka ei sitten heti ruostukaan. Kittipallo ei saa leimaa.

Moottorissa kannattaa ensin tehdä kunnon ohivuototesti, jossa paineilmalla testataan mikä on väljää ja mistä vuotaa. Savutus voi myös johtua pitkän seisonnan jumittamista männänrenkaista. Siihen löytyy kemikaleja. Myös imuventtiilien kumitiivisteet voivat vanhuuttaan aiheuttaa savutusta. Savuttamista voi vähentää ja laakerivälyksiä kohtuullistaa esim STPn viskositeetin parantajalla (smoke treatment n 8€ ½l pullo). Mikään ry******läinen tai muukaan "pinnoitusmenetelmä" ei oikeasti toimi. Testitulos on yhtä pätevä kuin
Hodorkovskin rangaistus.
Kannattaa neuvotella tarkastajien kanssa savutuksesta, sillä se ei välttämättä ole hylkäysperuste. Vähävarainenkin voi silti tehdä nuo temput, jotka eivät vaadi koneistusta.
Ei kun onnea ja kärsivällisyyttä! Ota yhteyttä samanhenkisiin, niin kyllä se hitsausmahdollisuuskin vielä avautuu. Jos kerran aikaa on, kyllä itsekin opit. Itsekin olen palkan pienuuden takia joutunut opettelemaan, ja kyllä nykyään miltei kehtaa tunnustaa itse tehneensä.
Hyvää kesää Sinulle   Kalle

juhap

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 25
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #7 : 31.05.06 - klo:07:55 »
Hmm...

Tulee pian mieleen, että Soossilla on Trollit mielessä...  ;)

soossi

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #8 : 31.05.06 - klo:13:59 »
Hmm...

Tulee pian mieleen, että Soossilla on Trollit mielessä...  ;)

 ??? ??? :o >:( :o ??? ???

Minulla ei ole mielessä mitään muuta kuin Peugeotin saaminen halvalla museokatsastuskelpoiseksi.

cb125twin

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #9 : 31.05.06 - klo:14:31 »
Hmm...

Tulee pian mieleen, että Soossilla on Trollit mielessä...  ;)

 ??? ??? :o >:( :o ??? ???

Minulla ei ole mielessä mitään muuta kuin Peugeotin saaminen halvalla museokatsastuskelpoiseksi.

lapin auto = dsl -> halpoja kilometrejä ilman dsl-veroa?  ::)

soossi

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #10 : 01.06.06 - klo:12:14 »
Lainaus
lapin auto = dsl -> halpoja kilometrejä ilman dsl-veroa? ::)

Nyt en oikein ymmärrä, mikä on Trollit ? En tunne autoja kovin hyvin vielä, onko Trollit jokin moottoriosa tai työkalu ?

Kuka keksi että omistan dieselauton ? Minulla on bensapösö. Edellinen omistaj tosin seisotti sitä kymmenen vuotta pressun alla kuusen vieressä eli onko se nyt entisöinnin tavoittamattomissa ? Ruostetta on aika paljon ja kattoverhoilu on tosi huono. Kone kolisee ja savuttaa tosi pahasti. Olen kuullut RVS aineesta joka korjaa moottorin kuin moottorin uudenveroiseksi, voiko sitä käyttää entisöinnissä vai työnnänkö vain työttömyyskorvaukset p*****n ?

-soossi-


600SL

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 101
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #11 : 02.06.06 - klo:19:15 »
Myyjä oli väittänyt sitä ruosteettomaksi Lapin autoksi ja se oli seissyt hyvässä säilössä pressun alla viimeiset 20 vuotta, joten minua taidettiin hieman viilata linssiin kun siinä oli kuitenkin ruostetta >:( .

Edellinen omistaj tosin seisotti sitä kymmenen vuotta pressun alla kuusen vieressä
Nojoo...olisikohan pitänyt autoa hieman tarkastella enemmän. Tuollaisen säilytyksen jäljet eivät voi olla näkymättä.
Piikkinä pussihousussa jo 17.10 -05

cb125twin

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #12 : 06.06.06 - klo:13:05 »
Myyjä oli väittänyt sitä ruosteettomaksi Lapin autoksi ja se oli seissyt hyvässä säilössä pressun alla viimeiset 20 vuotta, joten minua taidettiin hieman viilata linssiin kun siinä oli kuitenkin ruostetta >:( .

Edellinen omistaj tosin seisotti sitä kymmenen vuotta pressun alla kuusen vieressä
Nojoo...olisikohan pitänyt autoa hieman tarkastella enemmän. Tuollaisen säilytyksen jäljet eivät voi olla näkymättä.

...skan myivät ;D :D

noo käy ensin peruskoulu loppuun ja osta vaikka vanha mopo siinä voi harjoitella kätten taitoja. Mielummin ei kovin harvinaista mallia.

kalle5v

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #13 : 07.06.06 - klo:03:50 »
Lainaus
lapin auto = dsl -> halpoja kilometrejä ilman dsl-veroa? ::)

Nyt en oikein ymmärrä, mikä on Trollit ? En tunne autoja kovin hyvin vielä, onko Trollit jokin moottoriosa tai työkalu ?

Kuka keksi että omistan dieselauton ? Minulla on bensapösö. Edellinen omistaj tosin seisotti sitä kymmenen vuotta pressun alla kuusen vieressä eli onko se nyt entisöinnin tavoittamattomissa ? Ruostetta on aika paljon ja kattoverhoilu on tosi huono. Kone kolisee ja savuttaa tosi pahasti. Olen kuullut RVS aineesta joka korjaa moottorin kuin moottorin uudenveroiseksi, voiko sitä käyttää entisöinnissä vai työnnänkö vain työttömyyskorvaukset p*****n ?

-soossi-
Sano nyt kuitenkin mikä malli se pösö on. Kone saattaisi löytyä hajottamolta tai vakuutusyhtiöiden varastolta paljon halvemmalla kuin mitä koneistus + osat ovat. Valitettavasti se pressu on saattanut tuhota aihion hautomalla kuin kasvihuone kaikki 10 vuotta. Ja hometta sisällä. Tietenkin, kun kaiken purkaa pois, homeetkin tulevat hävitetyiksi maalauksen ja verhoilun myötä. Kaikkea ei välttämättä pitäisi uusia, jos puhdistaakin voi. Tällä foorumilla on monennäköisten aineiden tietäjiä. Mutta ne idän miesten ihmepinnoitteet eivät savuttavaan ja kolisevaan koneeseen tepsi. Niihin rahan laitto on todella  niinkuin juuri neukkubisnes sanoo: "on rikollista antaa tyhmän pitää rahansa"!
Älä vielä masennu, vaikka nyt näyttäisikin että annoit hiukan vedättää. Tietenkin riippuu mitä maksoit.
Tv Kalle



cb125twin

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #14 : 07.06.06 - klo:08:17 »
Hitsaaminen on ainoa vaihtoehto. Wanhaa ruosteetonta autoa ei taida olla olemassakaan, ellei ole viety tehtaalta talliin ja ainoat ajokilometrit ovat tehtaan testiradalta.
En itsekään osaa kunnolla hitsata. Aina Mig-pilli tarttuu käteen, kun rautaa pitää yhdistää. Tekemällä oppii. Hyvä hitsari tekee hyvää jälkeä nopeasti, keskinkertainen hitaasti. Huonolta hitsarilta hyvä sauma tulee harjoituksen jälkeen. ;)
Kuparipelti sauman vastapuolella helpottaa hommaa kummasti.

Jos nuo ihmeaineet todella toimisivat, moottorikoneistamot olisivat tarpeettomia. Vakuuttavia testituloksia saa nettiin kuka tahansa kirjoitustaitoinen.


ydintäytemig ja pitkää pinnaa opetteluun niin 200e koneellakin tyydyttävää saumaa syntyy. etenee tyvestä puuhun tekee ensin sellaisen käyttöharrasteauton normirekisteriin ja sitten katselee miten lähtee jatkamaan.

tai katselee samanlaisen kilvissäolevan, leimalta pikkujuttujen takia pompanneita oldtimereitä paalataan kiihtyvällä tahdilla