Kirjoittaja Aihe: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus  (Luettu 56811 kertaa)

soossi

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #30 : 13.07.06 - klo:22:50 »
Ennenkuin kukaan jatkaa vastailua tähän viestiketjuun olisi mielestäni aivan aiheellista että SOOSSI täydentäisi profiilinsa täydelliseksi eikä kirjoittelisi pelkällä nimimerkillä

Ystäväni Porvoosta kävi täydentämässä profiiliani. Itse kun olen käynyt pelkän kansakoulun niin on vähä vaikeita käyttä nämä nykyajan härvelit. Työttömänä ei ole varaa ATK kursseihin.

-soossi-

pekkak

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 309
    • Sähköposti
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #31 : 14.07.06 - klo:00:07 »
Ei RVS mikään ihmeaine ole, joka korjaisi moottorin.  Kulunutta pintaa ei millään ihmeaineilla voi uudenveroiseksi saada.  Se on työstettävä.   Mutta eihän RVS niin väitäkään.  Sen teho perustuu raudan pintaan kulumisesta syntyneiden urien yms jonkinverran täyttämiseen kemiallisesti lämmön avulla.    Aine laitetaan öljyn sekaan ja se kiertää kaikkialle mihin öljykin vaikkapa moottorin käydessä noin tunnin ajan.   Silloin rautapinta saavuttaa 600 asteen lämpötilan aine-öljysekoitus alkaa kertyä kulumisuriin ja kuoppiin tasoittaen jonkinverran pintaa.  Kitka vähenee jne. 
Minä kokeilin sitä etuvetoisen vm. -88 käyttöautoni aika lailla kuluneeseen vaihdelatikkoon ja eron huomasi selvästi.  Käyttämällä RVS:ää pystyin lykkäämään vaihdelaatikkoni kunnostusta tulevaisuuteen ja siten säästämään rahojani.  Siksi voin suositella käyttämään sitä jonkinverran kuluneisiin kohteisiin.  Mutta ensiksi on uskottava ettei se todellakaan korjaa kuluneita pintoja ja toiseksi on tarkoin noudatettava RVS:n ohjeita, jotka ovat selkeästi esitetty.   STP:n vastaavasta aineesta minulla on huonoja kokemuksia.  Talvella  se ei toimi ja luultavasti pilasin vaihdelaatikkoni yhden talven ajon aikana.             
Harrasteautoksi en koskaan hanki rungotonta peliä

soossi

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #32 : 21.07.06 - klo:00:58 »
Ei RVS mikään ihmeaine ole, joka korjaisi moottorin.  Kulunutta pintaa ei millään ihmeaineilla voi uudenveroiseksi saada.  Se on työstettävä.   Mutta eihän RVS niin väitäkään.  Sen teho perustuu raudan pintaan kulumisesta syntyneiden urien yms jonkinverran täyttämiseen kemiallisesti lämmön avulla.    Aine laitetaan öljyn sekaan ja se kiertää kaikkialle mihin öljykin vaikkapa moottorin käydessä noin tunnin ajan.   Silloin rautapinta saavuttaa 600 asteen lämpötilan aine-öljysekoitus alkaa kertyä kulumisuriin ja kuoppiin tasoittaen jonkinverran pintaa.  Kitka vähenee jne. 
Minä kokeilin sitä etuvetoisen vm. -88 käyttöautoni aika lailla kuluneeseen vaihdelatikkoon ja eron huomasi selvästi.  Käyttämällä RVS:ää pystyin lykkäämään vaihdelaatikkoni kunnostusta tulevaisuuteen ja siten säästämään rahojani.  Siksi voin suositella käyttämään sitä jonkinverran kuluneisiin kohteisiin.  Mutta ensiksi on uskottava ettei se todellakaan korjaa kuluneita pintoja ja toiseksi on tarkoin noudatettava RVS:n ohjeita, jotka ovat selkeästi esitetty.   STP:n vastaavasta aineesta minulla on huonoja kokemuksia.  Talvella  se ei toimi ja luultavasti pilasin vaihdelaatikkoni yhden talven ajon aikana.             

Seuraavasta työttömyyskorvauksesta ostan kyllä RVS aineet moottoriin.  Varmaan pystyy lykkäämään korjausta muutamalla vuodella ja säästämään vähiä rahoja. Pitäisi tuo kattoverhoilukin kunnostaa ennen museotarkastusta. Onneksi täältä saa paljon apua miten voi säästää entisöinnissä.

-soossi-


ZRY-92

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #33 : 21.07.06 - klo:13:33 »
Soossi,
jos et kerran meinaa korjata autoasi tavalla, jonka ma-tarkastaja hyväksyisi, kannattaa keskustella ”oikean” katsastusmiehen kanssa sopivista korjausmenetelmistä.
Eikö pohjan korjaaminen olisi helpompaa ja halvempaa suorittaa pellillä ja pop-niiteillä kuin lasikuidulla? Onhan lasikuitu jopa peltiä kalliimpaa.

Lainaus
Re: kone jumissa apua
« Vastaus #3 : 08.06.06 - klo:17:37 »

Lainaus käyttäjältä: korvala1 - 06.05.06 - klo:20:35
sylinterit jumittuneet,tietääkö kukaan millä ne saisi liuotettua irti.
Mun entisöinti kohde savuttaa ja kolisee kamalasti kun sen starttaa ? Onko siinäkin sylinterit jumissa kun se pitää niin pahaa ääntä ? Mikä on helpoin tapa irrottaa sylinterit, oon kuullut että ne voi olla tosi tiukassa joskus. Mistä voi ostaa petrolia eikö sen valmistus lopetettu jo kahdeksankymmentäluvulla ?
-soossi-

Terve soossi!
Onnitteluni harvinaisen Pösön hankkimisen johdosta. Tuon ikäiset tavalliset Suomessa uutena myydyt käyttöautot ovat yleensä loppuun ajetut tai ruostuneet rautaoksidiksi jo aikoja sitten. 
Hanke vaatinee laajemman kunnostuksen? Jos moottori kolisee ja savuttaa, sylinterit eivät ainakaan enää ole kiinniruostuneet. Sen sijaan männänrenkaat saattavat olla jumiutuneet. Kannattaa avata, puhdistaa ja tarkastaa moottori kokonaisuudessaan ennen enempää käyttöä. Sen jälkeen kun olet hitsannut ne löytämäsi ruostereiät myös täydellinen jarrujen kunnostus on edessä, ennen kuin pääset ajamaan.
yst. terv. Tom.

1950-luvulla meillä oli ”amiksessa” tapana korjata kolisevat moottorin laakerit sopivan paksuisella nahkahihnalla. Eräs 1940-lukuinen DeSoto -henkilöauto, joka korjattiin tällä tavalla kesti hyvin ainakin yhden Lapinreissun.

soossi

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #34 : 30.07.06 - klo:23:26 »
Lainaus

1950-luvulla meillä oli ”amiksessa” tapana korjata kolisevat moottorin laakerit sopivan paksuisella nahkahihnalla. Eräs 1940-lukuinen DeSoto -henkilöauto, joka korjattiin tällä tavalla kesti hyvin ainakin yhden Lapinreissun.


Tämähän on loistava ajatus. Yli 30 vuotta vanha halpiskorjausmenetelmä. Läpäisee siis ehdottomasti museokatsastuksen. Turha on tarkastajien tulla naputtamaan mitään. Ja kaupan päälle kestää vielä Lapinreissunkin. Minkälaista nahkahihnaa tulisi käyttää ? Voiko leikata vanhasta vyöstä suikaleita ja ikäänkuin niistä rakennella 'korvikelaakerit' moottoriin ? Voiko samallla menetelmällä korjata myös pyöränlaakerit vai onko siihen joku muu halpiskikka ?

-soossi-

PS. laitoin jo sahajauhot peräöljyn joukkoon ja perä enää ulvo lainkaan niin paljo kun aiemmin  ::) ::) ::)

Pertti K

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 89
    • Menopelejä ja muuta
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #35 : 31.07.06 - klo:21:31 »
Voe halavattu, että mä repesin  :o :D ;D
Pertti Heikkilä - oikeesti!

ZRY-92

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #36 : 01.08.06 - klo:09:30 »
Terve taas soossi!

Taisi tuo DeSoton kampiakselin laakeri olla erään VPK-laisen turhan pitkästä nahkavyöstä leikattu palanen.

Tulipa samalla mieleen eräs toinenkin viiskytlukuinen korjaustapa. Eräs kuopiolainen Ford-myyjä osti tamperelaiselta autojopparilta puhelimessa kehutun ”vähänajetun ja hyväkuntoisen” ZIM entisen pirssiauton. Tamperelaisen tuotua auton Kuopioon ja lähdettyään kotimatkalle, kuopiolainen ajoi vanhan taksin huoltomontulle ja huomasi, että katkennut runko oli siististi paikattu kakkos-nelos puuaineella. Eipä sen jälkeen kuopiolainen Ford-myyjä enää ollut välilöissä kyseisen tamperelaismiehen kanssa.

Puusta korjausaineena puheen ollen, palaan vielä alkuperäiseen aiheeseen, Pösösi pohjan korjaukseen. Oletko ajatellut, että käyttäisit vesivaneria pohjassa tuon kanaverkon ja kitin sijaan? Kaksinkertainen vaneri kiristetään reiän kohdalle pulttiliitoksilla. Vanerin voi leikata ihan pokasahallakin, ellei sopivampaa sahaa löydy.

Pieni vihje, jos Pösösi pakoputki sattuu vuotamaan pitkän seisokin jälkeen. Juuri eilen korjasin Amazonini jo talvesta asti vuotaneen pakopakoputken, käyttäen vain kierrätysaineita - ja hyvä tuli. Korjaukseen käytin pituus suunnassa auki leikatun hernerokkapurkin ja 2,5 mm2 sähköasennuslankaa. Pellin toki kiristin ensin paikoilleen letkukiristimellä, ennen kuin kiehdoin sähkölangan tiukasti purkin ympärille. Kun lanka oli kiristettynä paikoilleen, poistin letkunkiristimen tulevaa tärkeämpää käyttöä varten. Työkaluja korjaukseen tarvittiin vain auton oma tunkki, peltisakset, pihdit ja ruuvimeisseli.
Oli paljon mukavampaa tehdä homma omassa pihassa nyt kesähelteellä, kuin aikoinaan maantiellä vesiloskassa. Viimeksi mainitustakin tilanteesta on kokemusta, kun pakoputki kerran katkesi tyystin juuri katsastusmatkalla. Oli vielä niihin aikoihin, kun ei nykyaikaisia katsastusasemia ollut, ja katsastusmies ei huonon kelin takia viitsinyt edes vilkaista auton alle. Pidän aina mukana autossa säilykepurkeista leikattua peltiä ja rautalankaa tällaisia hätäkorjauksia varten.

Muista aina varmistaa auton tunkilla pysymisen laittamalla varapyörä ja toinen pyörä sen päälle auton helman alle, jos tunkki sattuisi lipsahtamaan pois alta – siitäkin on pari omakohtaista kokemusta.

soossi

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #37 : 09.08.06 - klo:14:37 »

Puusta korjausaineena puheen ollen, palaan vielä alkuperäiseen aiheeseen, Pösösi pohjan korjaukseen. Oletko ajatellut, että käyttäisit vesivaneria pohjassa tuon kanaverkon ja kitin sijaan? Kaksinkertainen vaneri kiristetään reiän kohdalle pulttiliitoksilla. Vanerin voi leikata ihan pokasahallakin, ellei sopivampaa sahaa löydy.



Vesivaneri on sen verran kallista ettei siihen ollut työttömällä varaa. Sain sensijaan paikallisen puutavaraliikkeen roskiksesta hakea ilmaiseksi jätepaloja tavallista vaneria. Olen nyt viikon verran uittanut niitä jäteöljyssä niin silloin ne eivät heti mätäne auton pohjassa. Nurkkiin kun poraa pienet reijät niin ne saa kätevästi popniiteillä auton pohjaan kiinni. Alapuolen ajattelin käsitellä vielä lasikuitukitillä ja alustamassalla niin saa auton sitten katsastettua helposti. Eikä museotarkastuksessa varmaan kukaan älyä lattiamattojen alle katsella että siltäkin osin tuo on varmaan ihan ok.

Tuohon pakoputkihommaan sen verran kommenttia että laitoin kaksinkertaisen hernekeittopurkiin vuotavaan putkeen popniiteillä kiinni ja aika hyvin toimii, ei pörise enää lainkaan niin pahasti. Luulen että tuplakerros säilyketölkkiä on tukemvampi ja kestä pidempään.

Kiitokset taas asialliisista entisöintivinkeistä.

-soossi-




Mr.Toyoda

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #38 : 09.08.06 - klo:23:31 »
Eikö tämän pelleilyn voisi jo pikkuhiljaa lopetella... ::)

Huumoria pitää olla, mutta näitähän voi kyllä lukea joku sellainenkin joka ottaa asian todesta -  ja yleistää tämän kaltaisen toiminnan ihan oikeasti koskemaan entisöintiharrastusta.

soossi

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #39 : 13.08.06 - klo:16:29 »
Eikö tämän pelleilyn voisi jo pikkuhiljaa lopetella... ::)

Niin minkä pelleilyn? Lukijoiden ja vastaajien määrän perusteella tässä ketjussa on enemmän asiaa kuin koko muulla foorumilla yhteensä.

Olen tosin saanut muutamia niin asiattomia vastauksiakin, että niiden kirjoittajat voisi vaikka lopettaa ;D. Päänaukojista huolimatta Peugeotti muuten etenee jo kovaa tahtia.

-soossi-

soossi

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #40 : 22.08.06 - klo:16:20 »
No niin, sain taas entisöintiprojektin käyntiin kun työttömyyskorvaus räpsähti tilille eilen. Kävin ensitöikseni Tarjoustalossa vaihtamassa rälläkän takuuseen toimivaan peliin ja ostin samalla Biltemasta pari katkaisulaikkaa niin pääsee työn touhuun. Yllätys yllätys, pösön pohjasta löytyi vanha popniiteillä tehty korjaus. Sehän on jo museoikäinen joten ajattelin tehdä samanlaisen korjauksen tillalle, sehän on ajanmukainen korjaustapa.

kalle5v

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #41 : 12.09.06 - klo:13:59 »
Aaltoja, SOOSSI!
Kyllä tämä entistämisen "sikahuumori" hyödyllisyydessäpäihittää mennen tullen sen vaikenemisen tai rivien välissä vastaamisen, jota oma ylin johtomme harrastaa.
Sitä vartenhan meillä on katsurit ym tarkastajat, että syynäävät niitä pilkun puoliskoja. Mikäli itse ajoturvallisuutta ei vaaranneta, on kikkakorjailu hyvää jatkumoa kansan syvien rivien työlle, joka kautta aikojen on koetellut herraskaisten yrjömäkien maailmankuvaa. Siis, joka uskaltaa, kokeilee mitä pilkunviilaajat kykenevät huomaamaan. Innovaatiot kunniaan ja pilkettä silmäkulmaan!

soossi

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #42 : 18.09.06 - klo:19:08 »
Tämä ei ole sikahuumoria. Olen syytön siihen että olen työtön ja rahaton. Eikai entisöinti ole vain rikkaiden yrjömäkien harrastus ? Mitä ?
Onneksi edes yksi kirjoittaja tällä palstalla ymmärtää köyhää entisöijää joka yrittää halvalla tehdä museoautoa, ei kaikki voi polttaa miljoonia tähän harrastamiseen.

-soossi-

Vmkv

  • Vieras
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #43 : 21.09.06 - klo:00:14 »
No niin, sain taas entisöintiprojektin käyntiin kun työttömyyskorvaus räpsähti tilille eilen. Kävin ensitöikseni Tarjoustalossa vaihtamassa rälläkän takuuseen toimivaan peliin ja ostin samalla Biltemasta pari katkaisulaikkaa niin pääsee työn touhuun. Yllätys yllätys, pösön pohjasta löytyi vanha popniiteillä tehty korjaus. Sehän on jo museoikäinen joten ajattelin tehdä samanlaisen korjauksen tillalle, sehän on ajanmukainen korjaustapa.


Halveksut pahemman kerran niin ajoneuvoharrastajia kuin ennenkaikkea omaa syytänsä työttömäksi joutuneita näillä ehkä mielestäsi humoristisilla jutuilla :-[.

juhap

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 25
Re: Ruostereikien korjaus ja museokatsastus
« Vastaus #44 : 04.11.06 - klo:23:13 »
Tämä jutustelu tuli auttamatta mieleen kun katselin Kaiserin korjausta Ameriikan malliin seuraavassa linkissä. Katsokaa miten paikataan pohjaa. Sivuston puolivälin jälkeen alkaa hiukset nousta pystyyn. Järkyttävää!!!

http://oldcarandtruckpictures.com/EricGordonsKaiserConvertible/index-a.html

Ja tämä ukko on ihan nimellään ja naamallaan asialla! And I´m proud of it! Ei mikään trolli (niin kuin ennustin jutustelun alussa).
« Viimeksi muokattu: 04.11.06 - klo:23:16 kirjoittanut juhap »