sahk logo


Päivitetty 2.3.2008

Kantakortit

Aikana, jolloin tietokoneita ei vielä ollut keksitty, jokaisesta rekisteröidystä ajoneuvosta kirjoitettiin käsin kantakortti. Kortteja säilytettiin läänien arkistoissa ja niiden pohjalta kirjoitettiin tarvittaessa rekisteriote. Mikäli vanhan ajoneuvon paperit ovat kadonneet, on kantakorteista mahdollista saada selville ajoneuvon tiedot.
Vuoden 1965 jäkeen rekisteristä poistettujen ajoneuvojen tiedot yleensä löytyvät Ajoneuvohallintokeskuksen arkistosta


(Kuvaa klikkaamaalla saa ison kuvan)

Vanhojen ajoneuvojen kantakortit

Teksti: Lauri Myllylä

Lääninhallitukset hoitelivat ajoneuvojen rekisteröinnin aina 60-luvun puoliväliin saakka, jonka jälkeen rekisteröinnit siirtyivät Autorekisterikeskuksen alaisuuteen.
Ajoneuvojen valtakunnallinen rekisteröinti määrättiin aloitettavaksi vuonna 1922.Läänien maaherrat olivat ylimpiä virkamiehiä rekisteröintiasioissa. 20-luvun lopulle saakka rekisteröinnit kirjattiin tavalliseen arkistokirjaan. Lääninhallituksen kirjaajat ovat olleet aikansa kaunokirjoituksen mestareita. Ei voi kuin ihailla kauniilla käsialalla kirjattuja rekisteritietoja aikansa ajoneuvoista.

1920-luvun lopulla annettiin jokaiselle ajoneuvolle oma kantakortti. Kantakortit arkistoitiin ajoneuvolajeittain rekisterinumero­järjestyksessä. Moottoripyörien ja henkilöautojen rekisteröintitiedot kirjattiin valkoisille korteille. Paketti- ja kuorma-autojen tiedot kirjattiin vaalean vihreille korteille. Linja-autot kirjattiin vaalean punaisille korteille.
Arkistointiohjeen mukaan kortteja oli säilytettävä rekisteristä poiston jälkeen kuluva vuosi plus kymmenen vuotta, jonka jälkeen ne voitiin tuhota. Monet lääninhallitukset ottivat määräyksen kirjaimellisesti ja tuhosivat kortistot. Joissakin lääneissä kortit poistettiin varastoihin, joten ne pelastuivat hävitykseltä. Onneksi meille vanhojen ajoneuvojen harrastajille.

Lääninhallituksissa olevat moottoriajoneuvojen rekisteröintiin käytetyt kortistot on Liikenneministeriön päätöksellä 18.6.1973 määrätty lakkautettavaksi. SA-HK:n Tampereen kerho esitti Valtionarkistolle, että kortistot luovutettaisiin kerhon hallintaan. Tämän johdosta SA-HK on pyytänyt kirjeessään, että kaikille lääninhallituksille annettaisiin lupa luovuttaa poistettujen ajoneuvojen kortit Klubin paikalliskerhojen haltuun.
Valtionarkisto ilmoittaa kirjeellään 25.7.1973 suostuvansa siihen, että ennen 1.1.1966 rekisteröityjen ajoneuvojen kortisto saadaan toistaiseksi tallentaa SA-HK:n paikalliskerhojen haltuun.

Valtionarkisto antoi kortistojen luovutuksesta seuraavat ehdot:

• Kortistot säilytetään yhtenä kokonaisuutena alkuperäisessä järjestyksessä, eikä niitä luovuteta sivullisille.
• Uuden säilytyspaikan osoite, sekä kortistosta vastaavan henkilön nimi, osoite ja puhelinnumero on heti ilmoitettava Autorekisterikeskukselle (nyk. Ajoneuvohallintokeskukselle) ja maakunta-arkistolle. Samoin on ilmoitettava näitä asioita koskevat muutokset.
• Tutkijat saavat käyttää kortistoja ainoastaan kerhojen tarkoitukseen osoittamassa paikassa toimihenkilöiden valvonnassa.
• Autorekisterikeskuksella (Ajoneuvohallinnolla), lääninhallituksella ja poliisilla on oikeus saada kortteja lainaksi myös ao. virkapaikoille.
• Mikäli kerho lopettaa toimintansa tai kortisto käy sen toiminnan kannalta tarpeettomaksi, on asiasta ilmoitettava valtionarkistolle, joka antaa ohjeet kortiston hävittämisestä tai mahdollisesta maakunta-arkistoon siirtämisestä.
Kortistosta on apua myös vanhan ajoneuvon uudelleen rekisteröinnissä, mikäli ajoneuvon asiapaperit ovat hävinneet. Ajoneuvon kantakortin kopion voi saada rekisteröintiä varten paikalliskerhoilta. (Mikäli korttia ei ole lääninhallituksen toimesta aikanaan tuhottu).

Kantakortin etsintään tarvitaan seuraavat tiedot:

• Mikäli alueen kortit on syötetty tiedostoon, kyselyn voi tehdä rekisterinumeron, valmistenumeron tai omistajan nimen perusteella.
• Mikäli kortti on etsittävä arkistosta manuaalisesti, silloin viimeksi voimassa ollut rekisterinumero on ainut varma etsintätieto. Valmistenumeron tai omistajan tiedon mukaan joutuu käymään läpi tuhansia kortteja, mikä voi olla kuukausien työ.

Lisäksi pitää muistaa, että jos ajoneuvon kotipaikka siirtyi toiseen lääniin, niin kortti siirtyi myös ja rekisteritunnus vaihtui. Tiedot löytyvät vain sen läänin arkistosta, jossa ajoneuvo oli viimeksi.

1950-luvun alkuvuosina tehtiin rekisteritunnusten uudistus, jossa kaikki vanhat yksikirjaimiset tunnukset vaihdettiin kaksikirjaimisiksi.

Luettelo lääninhallituksista luovutettujen vanhojen ajoneuvojen kantakorttien säilytyspaikoista ja vastuuhenkilöistä. Katso luettelo vanhan läänijaon mukaan täältä.

Kantakorttien arkistopalvelu on tarkoitettu ensisijaisesti ajoneuvojen rekisteröintiä varten. Etenkin niillä alueilla, joissa kortteja ei ole talletettu tiedostoon, ei kortistojen hoitajilla ole resursseja esim. historian- tai sukututkimusten tarpeisiin.