Päivitetty
2.3.2008
Kantakortit
Aikana, jolloin tietokoneita ei
vielä ollut keksitty, jokaisesta rekisteröidystä
ajoneuvosta kirjoitettiin käsin kantakortti. Kortteja
säilytettiin läänien arkistoissa ja niiden pohjalta
kirjoitettiin tarvittaessa rekisteriote. Mikäli vanhan ajoneuvon
paperit ovat kadonneet, on kantakorteista mahdollista saada selville
ajoneuvon tiedot.
Vuoden 1965 jäkeen rekisteristä poistettujen
ajoneuvojen tiedot yleensä löytyvät
Ajoneuvohallintokeskuksen arkistosta
(Kuvaa klikkaamaalla saa ison kuvan)
Vanhojen
ajoneuvojen kantakortit
Teksti: Lauri Myllylä
Lääninhallitukset
hoitelivat ajoneuvojen rekisteröinnin aina 60-luvun
puoliväliin saakka, jonka jälkeen rekisteröinnit
siirtyivät Autorekisterikeskuksen alaisuuteen.
Ajoneuvojen valtakunnallinen rekisteröinti
määrättiin aloitettavaksi vuonna 1922.Läänien
maaherrat olivat ylimpiä virkamiehiä
rekisteröintiasioissa. 20-luvun lopulle saakka rekisteröinnit
kirjattiin tavalliseen arkistokirjaan. Lääninhallituksen
kirjaajat ovat olleet aikansa kaunokirjoituksen mestareita. Ei voi kuin
ihailla kauniilla käsialalla kirjattuja rekisteritietoja aikansa
ajoneuvoista.
1920-luvun lopulla annettiin
jokaiselle ajoneuvolle oma kantakortti. Kantakortit arkistoitiin
ajoneuvolajeittain rekisterinumerojärjestyksessä.
Moottoripyörien ja henkilöautojen rekisteröintitiedot
kirjattiin valkoisille korteille. Paketti- ja kuorma-autojen tiedot
kirjattiin vaalean vihreille korteille. Linja-autot kirjattiin vaalean
punaisille korteille.
Arkistointiohjeen mukaan kortteja oli säilytettävä
rekisteristä poiston jälkeen kuluva vuosi plus kymmenen
vuotta, jonka jälkeen ne voitiin tuhota. Monet
lääninhallitukset ottivat määräyksen
kirjaimellisesti ja tuhosivat kortistot. Joissakin
lääneissä kortit poistettiin varastoihin, joten ne
pelastuivat hävitykseltä. Onneksi meille vanhojen ajoneuvojen
harrastajille.
Lääninhallituksissa
olevat moottoriajoneuvojen rekisteröintiin käytetyt kortistot
on Liikenneministeriön päätöksellä 18.6.1973
määrätty lakkautettavaksi. SA-HK:n Tampereen kerho
esitti Valtionarkistolle, että kortistot luovutettaisiin kerhon
hallintaan. Tämän johdosta SA-HK on pyytänyt
kirjeessään, että kaikille lääninhallituksille
annettaisiin lupa luovuttaa poistettujen ajoneuvojen kortit Klubin
paikalliskerhojen haltuun.
Valtionarkisto ilmoittaa kirjeellään 25.7.1973 suostuvansa
siihen, että ennen 1.1.1966 rekisteröityjen ajoneuvojen
kortisto saadaan toistaiseksi tallentaa SA-HK:n paikalliskerhojen
haltuun.
Valtionarkisto antoi
kortistojen luovutuksesta seuraavat ehdot:
• Kortistot säilytetään yhtenä kokonaisuutena
alkuperäisessä järjestyksessä, eikä niitä
luovuteta sivullisille.
• Uuden säilytyspaikan osoite, sekä kortistosta vastaavan
henkilön nimi, osoite ja puhelinnumero on heti ilmoitettava
Autorekisterikeskukselle (nyk. Ajoneuvohallintokeskukselle) ja
maakunta-arkistolle. Samoin on ilmoitettava näitä asioita
koskevat muutokset.
• Tutkijat saavat käyttää kortistoja ainoastaan kerhojen
tarkoitukseen osoittamassa paikassa toimihenkilöiden valvonnassa.
• Autorekisterikeskuksella (Ajoneuvohallinnolla),
lääninhallituksella ja poliisilla on oikeus saada kortteja
lainaksi myös ao. virkapaikoille.
• Mikäli kerho lopettaa toimintansa tai kortisto käy sen
toiminnan kannalta tarpeettomaksi, on asiasta ilmoitettava
valtionarkistolle, joka antaa ohjeet kortiston
hävittämisestä tai mahdollisesta maakunta-arkistoon
siirtämisestä.
Kortistosta on apua myös vanhan ajoneuvon uudelleen
rekisteröinnissä, mikäli ajoneuvon asiapaperit ovat
hävinneet. Ajoneuvon kantakortin kopion voi saada
rekisteröintiä varten paikalliskerhoilta.
(Mikäli korttia ei ole lääninhallituksen
toimesta aikanaan tuhottu).
Kantakortin etsintään tarvitaan
seuraavat tiedot:
• Mikäli alueen kortit on syötetty tiedostoon, kyselyn voi
tehdä rekisterinumeron, valmistenumeron tai omistajan nimen
perusteella.
• Mikäli kortti on etsittävä arkistosta manuaalisesti,
silloin viimeksi voimassa ollut rekisterinumero on ainut varma
etsintätieto. Valmistenumeron tai omistajan tiedon mukaan joutuu
käymään läpi tuhansia kortteja,
mikä voi olla kuukausien työ.
Lisäksi pitää muistaa, että jos ajoneuvon
kotipaikka siirtyi toiseen lääniin, niin kortti siirtyi myös
ja rekisteritunnus vaihtui. Tiedot löytyvät vain sen
läänin arkistosta, jossa ajoneuvo oli viimeksi.
1950-luvun alkuvuosina tehtiin rekisteritunnusten uudistus,
jossa kaikki vanhat yksikirjaimiset tunnukset vaihdettiin kaksikirjaimisiksi.
Luettelo
lääninhallituksista luovutettujen vanhojen ajoneuvojen
kantakorttien säilytyspaikoista ja vastuuhenkilöistä.
Katso luettelo vanhan läänijaon mukaan täältä.
Kantakorttien arkistopalvelu on tarkoitettu ensisijaisesti
ajoneuvojen rekisteröintiä varten. Etenkin niillä alueilla,
joissa kortteja ei ole talletettu tiedostoon, ei kortistojen hoitajilla
ole resursseja esim. historian- tai sukututkimusten tarpeisiin.
|