Suomen Automobiili-Historiallinen Klubi - Finlands Automobil-Historiska Klubb r.y. (FA-HK) med lokalklubbar
SYFTE
Syftet med klubben är att stöda och uppmuntra oss som är intresserade av gamla bilar och motorcyklar, vardagligt kallade veteranbilister. Klubben bevakar våra intressen, är i kontakt med myndigheterna, sköter internationella kontakter samt publicerar klubbtidningen Automobiili. Med hjälp av museifordonsgranskning och efterföljande registrering görs körningen med gamla fordon förmånligare och mindre tillkrånglad. Det är också lättare att bevara dem för kommande generationer.
Allmänt
Till Finlands Automobil-Historiska Klubb (FA-HK) hör i detta nu 24 självständiga lokalklubbar med över 5 000 medlemmar. Förteckning över lokalklubbarna nedan. Lokalklubbarna och deras medlemmar samt den gemensamma klubbtidningen Automobiili utgör stommen för verksamheten.
FA-HK har i samarbete med myndigheterna fått till stånd flera beslut
som stöder hobbyverksamheten:
• Från museifordonsdefinition till fordonslag
• Skapandet av granskningssystemet för museifordon
och därtill hörande granskarskolning.
• Slopandet av fordons- och dieselskatten
(de årliga bilskatterna) för muséifordon
• Möjlighet att få speciella registerskyltar för museifordonen
Till vår hobby hör bl.a.:
• Tillvaratagande och restaurering av gamla fordon
• Dokumentering av sådant som rör fordon och traditioner
(utrustning, fotografier, intervjuer mm.)
• Körningar ("rallyn" men här avses inte rally med hög hastighet)
och andra gemensamma evenemang
Klubbarna
Lokalklubbarna ordnar regelbundna möten och andra tillställningar som stöder hobbyn. Föredrag om fordon, teknik, eller trafikkultur samt utfärder brukar höra till klubbverksamheten, så även s.k. talkokvällar.
Övriga program kan vara s.k. rallyn och marknader där man ev. kan köpa delar man saknar (sk. skrotmarknader). Flera klubbar ger dessutom ut en egen klubbtidning.
Restaurering och arkiv
Restaurering är att reparera ett äldre fordon så att det huvudsakligen motsvarar origanalfordonet. Arbetet kräver intresse, tålamod, händighet och att man bekantar sig med fordonets historia. Nyare hobbyfordon har ofta bevarats så väl att någon egentlig restaurering inte behövs, enbart uppfixning. Medlemmarna är till stor hjälp för varandra både med restaureringshjälp och vid anskaffning av reservdelar. Klubbarna och muséerna har ofta bibliotek och arkiv där man kan bekanta sig med litteratur som berör fordonen. Flera av bilmuseerna i vårt land sköts av klubbar som hör till FA-HK eller av medlemmar
som hör till FA-HK anslutna föreningar.
Intressanta händelser
FA-HK:s årliga storrally är årets viktigaste gemensamma träff. Klubben beviljar årligen arrangörsansvaret åt en lokalklubb (Vasa 2006...). I samband med detta rally ordnas även restaureringstävling och man tävlar ytterligare om vem som har den trevligaste klädseln för ifrågavarande körning.
Många klubbar ordnar dessutom egna träffar och körningar.
De många "skrotförsäljningarna" som ordnas runt om i landet kan hjälpa restaureraren att köpa/sälja/byta delar. Tusentals restaurerare från olika delar av landet kommer till dessa marknader. Vi kan läsa i Automobiili-tidningen om de olika arrangemangen.
Internationell verksamhet
FA-HK:s är med i den nordiska samarbetsorganisationen NMHF och i den världsomspännande organisationen FIVA med ca 750 000 medlemmar i 50 länder.
FIVAs arbete i EU är viktigt för att påverka så att vi även i framtiden skall få köra med våra fordon på allmänna vägar. "Det är bättre att vara med och medverka till goda lagar än att gnälla när mindre goda redan stiftats".
Museifordon:
Museifordon (nedan förkortat MF) – vad är det?
I den nya fordonstrafiklagen (1090/2002) sägs: "Ett museifordon är ett fordon som besiktningsmyndigheten godkänt på basen av ett museifordonsintyg utfärdat av två granskare som representerar en landsomfattande klubb. Fordonet bör för att kunna godkännas vara 25 år gammalt eller äldre. Från 1.1.2008 höjs åldersgränsen för nygranskade fordon till 30 år. Obs, året när fordonet uppnår museifordonsåldern måste dessutom "gå till ända". Ex.: Om ett fordon blev 25 år den 1 februari får det inte godkännas förrän 1 januari följande år och är alltså nästan 26 år vid godkännandet. I år, 2005, är fordon tillverkade 1979 de nyaste som kan godkännas.
Fordonet bör dessutom ha bevarats i ett skick som motsvarar originalskick
eller ha restaurerats sakligt.
Museifordonsgranskarna och Fordonsförvaltningscentralen kan ge
närmare uppgifter om MF-reglerna.
Enligt lagen räcker det alltså inte enbart att fordonet är gammalt,
det måste också vara välbevarat eller restaurerat.
Med originalskick förstår man att fordonets utseende och konstruktion bevarats oförändrat. Det bör alltså vara helt och rent. Rent bör det också vara under motorhuven och i bagageutrymmet! Målfärgen och andra ytbehandlingar bör också vara i ett skick som
i det närmaste motsvarar originalskick. Rost och bucklor accepteras inte.
Inredningarna bör vara hela och rena.
Med restaurering menas arbetet med att få fordonet att möjligast nära motsvara originalet. Detta gäller både teknik och utseende.
Avvikelser från det ovannämnda är att museifordonen får utrustas med godkända tillägg som befrämjar trafiksäkerheten (t.ex. säkerhetsbälten, blinkljus, reflektorer etc.)
Ett museifordon skall ha ett instansat tillverkningsnummer. Ifall detta saknas bör det stansas in på något tydligt "obytbart" ställe (rambalk eller någon fast del av karossen).
Om fordonet uppfyller ovannämnda villkor kan MF-granskarna utfärda ett museifordonsintyg. (i fyra exemplar). Detta intyg är, enligt ömsesidig överenskommelse, i kraft 15 år för besiktningspliktiga fordon och 8 år för icke besiktningspliktiga.
Fordonsägaren intygar med sin underskrift att de uppgifter han/hon gett om fordonet är riktiga. Samtidigt förbinder han sig att följa givna bestämmelser och att teckna en museifordonsförsäkring. MF-registreringen berättigar till körning högst 30 dagar per år.
Ett museifordon är absolut inget bruksfordon!
Efter att MF-intyget är klart skall fordonet besiktigas och registreras som museifordon. Härvid överlämnas två exemplar av intyget åt besiktningsmannen.
Ett ägarbyte bör antecknas på MF-intyget antingen av besiktningsman eller MF-granskare och fordonet bör då uppvisas. Den nya ägaren bör underteckna intyget.
Ett godkänt museifordon får inte ändras (men bör givetvis hållas i skick).
Vilka förmåner har ett museifordon?
• fordonet kan godkännas i trafik med den utrustning
som krävdes när det ursprungligen togs i bruk (med några få undantag)
• det är befriat från den årliga skatten och dieselskatten
• kan ha en speciell museifordonsregisterskylt
inget tvång att ha vinterdäck
• ett besiktningspliktigt museifordon, taget i bruk före 1960
bör besiktigas vart fjärde år, och vartannat år om det har tagits
i bruk efter 1.1.1960. Besiktningen bör utföras före utgången av juni månad.
Vad bör man beakta innan man kommer till mf-granskning
• fordonet bör vara väl rengjort
• chassi- och motornumren bör vara rena och kända
• dokument, handbok och tekniska uppgifter bör medtas
• skriv ner uppgifter om fordonets tidigare historia
• ta med fyra likadana färgfotografier av fordonet.
De bör vara fotograferade från förarsidan snett framifrån,
motorcyklar bör fotograferas från bägge sidorna. Rekommenderas
att fordonets storlek är ca 10 cm på fotografiet.
Automobiili-tidningen för medlemmarna
• Medlemmarna i Finlands Automobil-Historiska Klubb får tidningen Automobiili
som medlemsförmån sex gånger per år.
• Den är den äldsta hobbyfordonstidningen i Finland men tidningen
har lyckats följa med sin tid och motsvarar medlemmarnas önskemål.
Bland tidningens innehåll kan nämnas
• bil- och motorcykelmärkeshistorik
• restaureringstips
• presentation av olika klubbar och personer
• information om lagar och förordningar
• köp- och försäljningsspalt – kostnadsfritt
• information om rallyn och andra intressanta händelser
Välkommen med!
Du behöver inte vara fordonsägare, det räcker med ett stort intresse
för att komma med i någon FA-HK-klubb. Ifall du vill veta mera får du gärna
ta kontakt med någon av lokalklubbarna eller direkt till FA-HK eller ortens
MF-granskare.
Närmare kontaktuppgifter kan fås av FA-HK:s kanslist, tel. (09) 7289 5150
eller per mejl: toimisto@sahk.fi
|